Forum

Bund i højbed

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lenike Brorsen, 18. april 2013 kl. 15.36

jeg skal have flyttet mine højbede og har derfor fået fat på noget hortexdug som skal under fliserne imellen bedene men ville det være smart at have hortex under højbedene også for at undgå kvik (bedene bliver lavet på en gl mark hvor kvik vokser flittig

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 18. april 2013 kl. 17.22

Hvis du har nok af det vil jeg foreslå dig at udlægge det under højbedet, så er du sikker på at have lukket af for kvik nedefra. Skulle du alligevel få nogle rødder blandet med jorden i dit højbed er det ingen sag at pille dem op
Du skal bare passe på at du ikke stikker hul i hortexen, for så er du lige vidt .
Den eneste ulempe er at du så ikke kan dyrke planter med dybe rødder.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 18. april 2013 kl. 18.39

Hej Lenike

Jeg kender ikke produktet/ dugen, men hvis den på nogen måde kan hindre rodgennemtrængning, så kan du jo, som Søren er inde på, ikke dyrke planter med lange rødder - Pastinak, persillerod o.s.v.

Nu ved jeg ikke, hvilken erfaring du har med dyrkning, men almindeligvis opleves kvikgræs, skvalderkål og lign. slet ikke, som et problem i bede med sædskifte og bare en nogenlunde pasning.

Med andre ord: Vil du dyrke nye afgrøder hvert år i dine højbede, så burde kvik slet ikke være et problem og placering af diverse membraner under bedet gør mere skade end gavn. Også når de produceres......

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Poul Børge Pedersen, 25. april 2013 kl. 12.14

Jeg forstår udmærket dine betænkeligheder omkring kvik, men det skulle ikke være noget problem, hvis du har 20 centimeter jord over. Min erfaring efter 20 år på kvikjord er, at et dybt spadestik er nok.

Nyt svar til emnet »Bund i højbed«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Bund i højbed

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider