Forum

Fiberdug vs net

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mathias Hansen, 22. april 2013 kl. 21.34

Hej med jer. Skal i år have kål for første gang. Har elrør til buer. Men bruger i net eller fiberdug over kålplanterne?! For og imod :) DBH Mathias

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 22. april 2013 kl. 21.42

Net skal være meget fintmasket for at kålsommerfuglen ikke kan passere - og lægge æg, med efterfølgende larver, der spiser kålen. Hvis nettet rører/ligger over kålen, kan sommerfuglen stadig lægge sine æg.

Dertil er fiberdug bedre.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 23. april 2013 kl. 7.26

Mathias, du kan bruge begge dele og de er lige gode.

Med fiberdug vil du også kunne påvirke mikroklimaet og det kan jo være en fordel i kolde perioder, men en ulempe i varme perioder.

En anden fordel er prisen, som er noget højere for net af god kvalitet (UV-bestandigt).

En ulempe ved fiberdug er, at den er følsom overfor slidtage, hvis f.eks. din opsætning på buerne giver plads til at vinden kan få dugen til at gnide/ slå mod rørene. Der vil dugen hurtigt få slidt hul i.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 23. april 2013 kl. 7.49

Jeg vil helt klart mene et meget fintmasket net - f.eks. bionet. Der bliver for fugtigt inde under fiberdug - har prøvet...

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 23. april 2013 kl. 14.04

Vil også anbefale net - men hvis man alligevel har det på lager kan ganske almindelig tyl gøre det - det er noget billigere end bionet og så kan du lige konstatere om kåldyrkning er noget for dig inden du investerer i dyrt bionet.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Poul Børge Pedersen, 25. april 2013 kl. 12.11

Jeg bruger klar plastfolie. Når solen står på, bliver indersiden fyldt med dug, og jeg har ikke ghaft brandskader på planterne så vidt jeg ved.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 25. april 2013 kl. 14.53

@Poul

Hvor længe giver du kålen før den er mør ? ;-D

Jeg tror spørgeren tænker på kålsommerfugle og her er net bedst, men dyrest. Fiberdug lige så god, men kræver insektsikker ventilationshuller, når det er varmest, tyl er OK, men skiller ad efter én sæson p.g.a. UV-stråling.

Plasfolie i juni, juli vil være >50 °C

Nyt svar til emnet »Fiberdug vs net«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Fiberdug vs net

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider