Skrevet af: Lene Ibsen, 27. april 2013 kl. 8.20
Da det er første år jeg prøver med grøngødning, vil jeg gerne høre om planterne efterfølgende giver problemer med selvsåning, og således bliver til besværligt ukrudt? Når planterne når at blomstre og sætte frø, kan der formodentlig ikke undgås at jeg til næste år får en masse uønskede planter?
De grøngødningsplanter, som jeg har forestillet mig at prøve er: Honningurt, Havre, Boghvede, Vintervikke og Sneglebælg.
Med venlig hilsen,
Lene Ibsen
Skrevet af: Lone Brems, 27. april 2013 kl. 10.14
Hej Lene Ibsen
Næsten ligemeget hvornår på dyrkningssæsonen, du sår grøndække får du ikke problemer med frøsætning og efterfølgende spiring.
Hvis du sår for at dække jorden nu og skal anvende den til urtehave senere på foråret er der slet ikke mulighed for frøsætning - inden grøngødningsplanterne skal til at blomstre har du erstattet dem med andre slags urter.
Hvis du sår for at dække jorden og mindske fordampningen i vækstsæsonen vil der næppe heller blive nogen problemer - det er jo hvertfald enkelt at hive blomstrende grøngødningsplanter op, når man alligevel har gang i at høste sine urter. (Det kan for eksempel være relevant, hvis du anvender sennep som dækafgrøde).
Hvis du anvender grøngødningen som en slags buffer, der opsamler overskydende næringsstoffer sent på dyrkningssæsonen, og lader den stå vinteren over og visne ned for så at slutte med at fjerne de planterester, der ligger ovenpå jorden (eller for de overvintrende som blodkløver for eksempel: at fjerne de planter, der skyder friske skud om foråret), ja så er der ikke den store mulighed for at eventuel frøsætning kan resultere i fremspiring af nye planter. Der er ikke optimale vilkår for at nogen grøngødningsfrø at klare en vinter udendørs i Danmark.
Endelig er der jo flere sidegevinster ved at bruge grøngødning - blandt andet giver den kraftige fremvækst skarp konkurrence til det mere almindelige frøukrudt i urtehaven.
I havenyt's arkiv er der et par artikler, du måske kan have glæde af at kigge lidt på: Søg på titlerne:
"Etablering af grøngødning"
"Jorddække i køkkenhaven"
"Efterafgrøde"
Jeg håber du får gode erfaringer med at anvende grøngødning - jorden og alt dens myldrende liv har godt af det :-)
Med venlig hilsen fra
Lone
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Grøngødningsplanters evne til selvsåning