Forum

Kartofler

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 27. april 2013 kl. 20.47

Hej.. jeg har forspiret nogle kartofler i min vindueskarm som kan ses her:
baboom.webgallerier.dk/album/fuldskaerm/391301-andet
dette billede er ca. 1 uge gammelt og kartoflerne kom i jorden omkring d. 30 marts så nu er de ca. 4 uger gamle..
Men som i kan se på billedet skal kartoffelplanterne selvfølgelig ompottes da der slet ikke er plads nok i de nuværende potter til kartoflerne når de kommer..

så derfor har jeg for et par dage siden plantet dem i bæreposer som kan ses på dette billede:
baboom.webgallerier.dk/album/fuldskaerm/391294-andet

og derfor ville jeg bare høre jeres vurdering om jeg har plantet dem dybt nok og om bæreposerne er store nok til at dyrke dem i?

i de forrige potter var der selvfølgelig ikke plads nok til at putte kartoflerne 10-15 cm ned i jorden som de jo skal så derfor ligger de kun 2-3 cm nede i jorden..

nu da jeg har ompottet dem i disse bæreposer så har jeg bare ladet dem ligge i overfladen som før da jeg ikke var sikker på at det var en god ide at dække halvdelen af planten til med jord..

så lige nu er der ca. 2-3 cm fra jordoverfladen og ned til kartoflen og selve potten/posen indeholder ca. et 16 cm lag af jord så vil tro der er 8 til 11 cm jord under kartoflen.

er det holdbart eller skal jeg smide noget mere jord i bæreposerne?
og skal der mere jord under eller over kartoflerne?
kan man godt bare fylde mere jord ovenpå og så dække lidt af planten til også eller vil den tage skade af det?

håber i forstår hvad jeg mener.. på forhånd tak

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 28. april 2013 kl. 0.08

Hej Daniel G

Du kan godt fylde mere jord på - men dæk ikke de øverste blade på hvert skud. Du kan fylde lidt jord på ad gangen og vente med næste lag indtil skuddene er vokset tilstrækkeligt til at der er blade på skuddet et pænt stykke ovenover det nyeste lag jord.
Og bæreposerne er nok tilstrækkeligt store til at du kommer til at kune høste kartofler i en rimelig størrelse og mængde.

Hvis du får givet tilstrækkelig med næring (i form af havekompost med lidt kvælstofholdigt materiale) og får forsynet planterne med tilstrækkeligt med vand (husk dræningshuller i posernes bund,hvis du ikke allerede har lavet dem!) så vil du kunne servere det flotteste måltid om bare 6 - 8 uger :-)

Du kan hente mange gode tip fra andre, der har erfaring med kartoffeldyrkning, hvis du vælger emnet køkkenhaven på bjælken herover og åbner for emnet kartofler.

Held og lykke med produktionen !

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 28. april 2013 kl. 0.40

"Du kan godt fylde mere jord på - men dæk ikke de øverste blade på hvert skud. Du kan fylde lidt jord på ad gangen og vente med næste lag indtil skuddene er vokset tilstrækkeligt til at der er blade på skuddet et pænt stykke ovenover det nyeste lag jord."

så det vil sige at de grene som er nederst ikke må blive dækket helt men kun op til det øverste blade?
og når de så vokser sig større kan jeg følge med op med mere jord.

"Hvis du får givet tilstrækkelig med næring (i form af havekompost med lidt kvælstofholdigt materiale) og får forsynet planterne med tilstrækkeligt med vand"

jeg har ikke rigtig noget havekompost da jeg ingen have har, men kun en altan (bor i lejlighed)
dog har jeg en pose køkkenaffald ude på altanen men har fået afvide at det ikke kan omdanne sig til kompost hvis der ikke er nogle kompostorme i.. er det noget du ved noget om?
hvad er kvælstofholdigt materiale..?
hvor meget vand skal de ha? skal jorden ikke bare være fugtig ligsom ved alle mine andre planter?

Nyt svar til emnet »Kartofler«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Kartofler

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider