Skrevet af: Eelke Wijnsma, 2. maj 2013 kl. 8.47
Hej,
Jeg ville høre om der er nogle der har erfaring med frisk græsafklip til kartoffelbedet. Vi har for første gang plantet kartofler i køkkenhaven og de er så småt kommet til overfladen. De sidste par dage, har jeg dog hyppet jord omkring de nye planter, for at undgå frostskader. Nu har jeg netop slået græsplænen og tænkte derfor, at jeg ville strø det ud over kartoffelrækkerne, men hvad er jeres erfaring med det. Må det gerne overdække de nye planter, for at beskytte dem lidt endnu?
Skrevet af: Søren S Duun, 2. maj 2013 kl. 12.49
Du kan sagten bruge dit græsaffald på kartoffelbedet.
Græs indeholder en del næring som kan komme kartoflerne til gode
Du skal bare huske at give dit græs lidt gødning , då du ved at flytte græsset også flytter næringstoffer.
Skrevet af: Eelke Wijnsma, 2. maj 2013 kl. 15.37
Tak for svaret Søren. Det er hermed strøget ud over kartoffelbedet.
Jeg gav græsplænen gødning sidste år, men jeg burde nok have gjort det igen, men det er ikke blevet til noget endnu. Den ser ellers flot ud på trods af manglende gødning, jeg lod også en del græsafklip ligge på plænen sidste sommer og fordelte det efterhånden, som det tørrede ind.
Skrevet af: Clara Andersen, 2. maj 2013 kl. 18.20
Hej Eelke
Jeg bruger græsafklip mellem både kartofler og andet udplantet, også mellem sået, men først, når det såede er kommet 10-15 cm op. Græs gøder og dækker for ukrudt, men læg ikke mere end et par cm, for det kan rådne, hvis det bliver for tykt et lag. - Eneste ulempe er, hvis græsset er i blomst og der kan være modne græsfrø i, for så får man det som ukrudt, men det sker sjældent, hvis græsset slås tit. - Det går heller ikke at bruge græs fra lugning, som har rod med, for i vådt vejr, slår det bare rod igen i bedet.
Senere i sommer kan du bruge hækafklip som dække mellem planterne. Hækafklippet lægger du først i en stribe på græsset og kører så hen over det med plæneklipperen til er er tilpas findelt, så er det lækkert at sprede mellem rækkerne.
Hilsen Clara
Skrevet af: Freya Grossmann, 2. maj 2013 kl. 21.18
Kløver i græsset vil sørge for kvælstofgødning - og se pænt ud. Desuden en god biplante!
Skrevet af: Eelke Wijnsma, 2. maj 2013 kl. 21.30
Hej Clara,
Tak for dine råd, det vil jeg helt sikkert prøve. Det ser ikke for kønt ud med græsafklippet, men det er jeg nu ligeglad med, hvis det kan hjælpe mig med gødning, holde på vandet og hindre ukrudtet i at komme op, så er det godt.
Vi bor på en hjørnegrund med hæk hele vejen rundt. Vi har altid temmelig meget hækkeaffald, derfor lyder det som en god ide, at bruge det som jorddække.
Skrevet af: Clara Andersen, 2. maj 2013 kl. 21.51
Hej Eelke
Godt. Jeg synes til gengæld, at det ser godt ud med græs mellem urterne, men jeg kan heller ikke tåle at se bar jord, så jeg dækker, hvor jeg kan. - Og ja, kløver i græsset giver ekstra bonus i form af kvælstof, som alle planter har brug for.
Hilsen Clara
Skrevet af: Frederik G, 3. maj 2013 kl. 8.35
hvad med græs som alternativ til halm (hvis man ikke har adgang til dette) i jordbærbeddet?
jeg brugte også græsafklip i drivhuset sidste år under tomaterne så vandet ikke fordampede så hurtigt, det var en stor succes:-)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Frisk græsafklip til kartoffelbedet.