Skrevet af: Bente Røsling, 8. maj 2013 kl. 10.41
Jeg vil gerne anlægge en bærhave med ribs, solbær og stikkelsbær. Jeg vil i den forbindelse gerne høre om andres erfaringer med især rådyr og bærbuske. Er det nødvendigt at hegne bærhaven ind? Jeg har erfaring for at hindbær er særdeles eftertragtede af rådyr, men jeg forestiller mig, at solbær måske kan være i fred, da bladene jo har en krydret aroma.
Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 8. maj 2013 kl. 11.27
Fra Albinus Frø (http://www.albinusfro.dk/shop/skovmaerke-galium-odoratum-551p.html)
"Rådyr undgår skovmærke, hvilket gør den velegnet i haver, der plages af forslugne Bambi’er."
Var det en løsning? Billig og meget økologisk, synes jeg.
Elsebeth
Skrevet af: Søren S Duun, 8. maj 2013 kl. 12.26
Min mor er plaget af vildt i sommerhuset, det er især jordbærblade og lauerbærblade på de unge buske de tager . Derimod tager de ikke hindbærbuskens blade og det er muligvis fordi at sorten har torne på stængler og blade , at de lade dem være i fred . På grunden findes også et lavvoksende æbletræ, det lader de også være i fred.
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 8. maj 2013 kl. 14.28
Jeg er ikke sikker på at Bambierne heromkring ved noget om at skovmærke skulle virke afskrækkende, bortset fra at de altså ikke æder dem, men derimod det der nu står imellem skovmærkerne.
Vedr. bær, så hitter jordbær helt sikkert, de finder dem uanset forsøg med at camouflere dem, med f.eks tagetes. Blåbærbuskene nipper de af, men ikke katastrofalt. Solbær, ribs, brombær, stikkelsbær og hindbær rører de ikke. Har du frugttræer i beskedent omfang, støvsuger de gerne og effektivt for evt. nedfaldsfrugt.
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 8. maj 2013 kl. 15.39
Når Vibeke skriver, at dyrene ikke rører solbærrene, så skulle hun nok komme en tur her ud på landet så jeg kan vise hende hvordan dyrene bruger solbærbuskene til at "feje" geviropsatsene på. Det har kostet mig en del ødelagte bærbuske indtil jeg fik buskene hegnet inde.
Når de fejer deres opsatse, så flåes barken af buskenes grene som efterfølgende dør. Og det er jo lige i denne tid, og så ca. en måned frem, at de kan være en plage for buskene.
Men som min gode ven (der er ivrig jæger) siger, så kan vi æde os ud af problemet efter den 16. maj
Skrevet af: Anonym bruger 1, 8. maj 2013 kl. 16.55
Som værn mod fejeskader har jeg brugt at banke 3-4 stumper rundjern i jorden tæt inde på stammerne på buske og træer. Det er effektivt og syner ikke ret meget.
Bidskader betyder ikke ret meget på træer og buske om sommeren, hvor der er så meget andet guf.
Hvis der skal skydes nogle (her må de betale lidt husleje), så vent til hen mod jul. De er 100 gange bedre i gryden til den tid;-).
vh. H P
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 8. maj 2013 kl. 17.13
Må jo så korrigere og rette til "mine solbærbuske rører de ikke"
-men jeg bor jo rigtig nok, heller ikke ude på landet, men ude i skoven! ;-)
Skrevet af: Lotte Kildegaard, 11. maj 2013 kl. 9.31
Hos mig rør de heller ikke bærbuskene, men persillen er altid gnavet ned og hækken lettere udhulet (en tuja ligende hæk).
Men de kommer også mest om vinteren, hvor de er daglige gæster....så faktisk har jeg haft tulipanerne i fred i år :-)
Men det er nok også sjovere at græsse i skoven og på marken i vores parcelhuskvarter om sommeren.
Skrevet af: Jan E, 11. maj 2013 kl. 12.59
Selvom det ingenlunde er pænt - og heller ikke særlig praktisk - kan man så ikke overdække buskene med fiberdug som "værn"? i de perioder hvor det er værst ...
Skrevet af: Mogens; E., 11. maj 2013 kl. 19.12
Jeg har hørt at et par små børne vindmøller med stærke farver skulle holde rådyrene væk.
Har nogen erfaring med det.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Bærhave og rådyr