Forum

Dække under æbletræer

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Peter Jensen, 13. maj 2013 kl. 15.24

Jeg har lidt blandede frugttræer, mest æbler, men også pærer og blommer bla. og da jeg ved der helst ikke må gro for meget umiddelbart under træerne..eller det ser ikke så godt ud, jeg har overvejet at dække med et lag halm med kaninmøg i, men måske er det skadeligt for træerne? Jeg mindes at ha læst at gødning giver mere blade og mindre frugt, og det er jo ikke hensigten, træerne er vel 10 år de fleste, men ikke særligt høje, måske nogen kan vejlede mig lidt i denne sag ;-)

Mvh. Peter

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Petersen, 13. maj 2013 kl. 15.41

Jeg dækker med stor succes med tang ( fra fjorden ). Du skal bruge det udvaskede ålegræs , der ligger på land. Så indeholder det ikke så koncentreret salt. Bruger det også under jordbær og til mine asparges :)

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 13. maj 2013 kl. 15.47

Et afdække med kaninmøg er ingen skade til. Du skal bare ikke bruge rent halm for så får du problemer med kvælstoffet .
Det er klart at dine træer bliver frodigere når de får gødning, men at den skulle gå ud over frugtsætningen har jeg ikke hørt før.
Jeg har ikke erfaret at det har været et problem i ældre træer , måske i helt unge . Men i dine træer bør det ikke være et problem. Men ellers må man beskære sig ud af det .

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Jensen, 13. maj 2013 kl. 16.27

Tak for svar..tang er nok ikke løsningen for mig der hvor jeg bor ;-)..mit problem er at det er kaninmøg jeg har, og jeg ved ikke hvordan det er i forhold til køer og grise..jeg tror det er forholdsvis mild, da lugten er mild ;-)

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 13. maj 2013 kl. 16.43

Hej Peter Jensen

Du kan læse mere om næringsindholdet i husdyrgødning i Karna Maj's artikel: "Indhold af næringsstoffer i husdyrgødning" - bare søg på titlen i søgefeltet øverst på Havenyt....
(Og så må du jo vurdere, hvor meget halm eller anden form for ikke kvælstofholdig strøelse, kaninmøget er blandet op med.....)

Men dine frugttræer vil måske slet ikke have gavn af "fodposer" med kaninmøg med eller uden halm eller spåner.
Træerne er blevet nogenlunde "voksne" på de 10 år - og er formentlig podet på svagtvoksende grundstamme - så de giver sig ikke til at vokse, selvom du gøder.

Du kan i stedet for fodposer med kaninmøg overveje at lave et bed rundt om stammen under hver trækrone og holde bedet nogenlunde ukrudtsfrit - det kan for eksempel lade sig gøre med 10 cm groft grus. Meget let at luge i og gennemtrængeligt for regn- og smeltevand. En smule fordampningshæmmende er det også.

Med venlig hilsen fra
Lone

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Jensen, 13. maj 2013 kl. 16.52

Tak for gode råd Lone ;-) det var slet ikke fordi jeg ville ha mine træer til at vokse, det var kun for at holde ukrudtet nede, og spare tid med lugning og hvad der ellers skal til, da jeg har masser af kaninmøg lige pt kunne jeg måske udnytte situationen, og det ser "pænere" ud ;-)

Mvh. Peter

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 13. maj 2013 kl. 17.31

En på Havelyst har nogle meget smukke storkenæb-bede under sine frugttræer. Storkenæb konkurrerer med det meste ukrudt - og er SMUKT. Når træerne er så store, tror jeg ikke det har betydning for konkurrencen om vand og næringsstoffer.
Kunne i øvrigt forestille mig, at blodkløver også ville være fint - og være etårig - og give kvælstof.

Ift. halmdække (måske det samme med savsmuld fra kaninen), så skal man om vinteren sørge for, at der ikke bor små mus derunder - så de lige gnaver al barken væk = træet dør.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Jensen, 13. maj 2013 kl. 18.43

Tak for din kommentar Freya..jeg har masser af storkenæb..desværre også diverse græsser og brændenælder..;)
jeg ved godt at mus snupper barken, det er heller ikke meningen at halmen skal ligge der om vinteren..jeg forventer den forsvinder hen over sommeren..

Mvh. peter

Nyt svar til emnet »Dække under æbletræer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Dække under æbletræer

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider