Skrevet af: Lars Lyngsø, 14. maj 2013 kl. 9.46
hvilken sort skal jeg have når jeg skal bruge dem til kirsebærsovs, marmelade og saft?
Skrevet af: Søren S Duun, 14. maj 2013 kl. 15.05
Hej Lars.
Jeg kunne forestille mig at hvis du spurgte Camilla Plum ville hun anbefale de gamle sorter. Har du nogle selv eller skal du starte på ny.
Hilsen Søren .
Skrevet af: Anonym bruger 1, 14. maj 2013 kl. 16.08
Hej Lars.
Du skulle prøve om du kan finde den sort, som Heering lavede likør af for 50 år siden. De blev kaldt "Stevnsbær", men om det er det rigtige navn, er jeg ikke klar over.
Det er ikke særlig store bær, meget mørke og så sure, at de ikke er til at spise fra træet.
Min svigerfar havde dengang en mindre plantage. Hvis syltetøjet var lavet rigtigt, var det himmelsk guf for Bjørne, Guder og Små Djævle :-)
Vh Hans
Skrevet af: Boi Jensen, 14. maj 2013 kl. 17.05
Hej Lars
Du bør bruge enten Skyggemorel eller Kelleriis 16 som begge er til at få fat i - Stevnsbær egner sig stort set kun til at lave saft og vin af. Den har små bær og indeni er kernen stor, så udbyttet bliver for småt til sovsen.
Skrevet af: Anonym bruger 1, 14. maj 2013 kl. 17.29
Undskyld, men har man først prøvet at få syltetøj af stevnsbær, så er noget lavet af skyggemoreller ikke noget at skrive hjem om.
Jeg ved af erfaring, at stevnsbær kan bruges til andet end saft og vin.
Det er da et stort arbejde at pille sten ud. Bagefter knække en del af stenene, så der kan komme kerner med i "tøjet", og så ikke have sukkerforskrækkelse.
Hvis man gider det, får man til gengæld noget, som intet andet kommer op på siden af.
Men OK. Har man ikke prøvet andet, synes mange at skyggemoreller er helt fint.
Vh. Hans
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 14. maj 2013 kl. 19.28
Hvis du spørger dem, der kommer fra Skelund-Veddum nord for Hadsund, er der kun den surkirsebær, der var på den egn, som er egnet til syltede kirsebær. Der blev for øvrigt også leveret mange planter fra dette område til Hering.
Skrevet af: Lars Lyngsø, 15. maj 2013 kl. 7.48
tak for input.
jeg læste et sted at størrelsen på stevnsbær er 5-10 mm og skyggemorel er 12-15 mm. Hvad med størrelsen på træerne (stevnsbær vs. skyggemorel)?
vh. Lars
Skrevet af: Lars Lyngsø, 15. maj 2013 kl. 7.53
Jeg har et sødkirsebær (sunburst) i haven men de egner sig kun til at spise direkte fra træet, hvilket er super-lækkert.
Har prøvet sunburst i marmelade og tærte, men der er ikke nok kraft i dem.
vh.lars
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 15. maj 2013 kl. 9.22
På vores sandjord er Skyggemorel lidt lavere i væksten end Stevnsbær.
Skrevet af: Bente Røsling, 10. marts 2014 kl. 11.17
Hvor hurtigt vokser stevnsbær på lerjord? Jeg tænker, den skal være podet på Colt.
Mvh. Bente.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Surkirsebær