Skrevet af: Thomas Andersen, 15. maj 2013 kl. 8.47
Jeg har en stikkelsbærbusk i haven, som giver de bedste stikkelsbær jeg nogensinde har smagt. Jeg vil gerne vide, om sorten eventuelt er navngivet.
Det drejer sig om en gammel sort, ældre end 50 år, som oprindeliget har vokset i en have på Århusegnen. Frugten er meget stor, rød ved modenhed, helt glat og tyndskallet, og med en intens smag. Noget specielt ved busken er, at den nærmest er krybende / bunddækkende, for selv de kraftige grene bøjer ned i en bue og slår rod i spidsen og fortsætter derfra. Den er med andre ord helt håbløs i væksten i forhold til almindelige stikkelsbærbuske, og er lidt vanskelig at plukke fra, men hvilken belønning!
Siger den beskrivelse Jer eksperter noget. I behøver ikke at nævne de sorter fra planteskolerne, som jeg godt kender i forvejen.
/ Thomas
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 15. maj 2013 kl. 9.29
Jeg har for et par år siden opformeret alle de sorter (ca. 130), der findes på Pometet i Tåstrup, og har ikke i den forbindelse stødt på et stikkelsbær, der svarer til din beskrivelse. Vi har fra denne opformering udplantet ca. 50 sorter og det kunne være interessant at sammenligne din gamle sort med disse. Da stikkelsbær let formerer sig ved at frø går uhindret gennem fuglemaver, kan der være tale om en sort, der ikke er beskrevet. Er der et lille skud, er jeg interesseret i den til afprøvning.
Skrevet af: Thomas Andersen, 15. maj 2013 kl. 20.35
Jamen, det var jo et bedre svar end jeg havde turde håbe på, Villy. Tak for det.
Det er ikke noget problem med en lille stikling med rødder, for det er jo netop det, den selv gør. Jeg finder en anledning til at komme forbi Blomstergården, som jeg gerne vil besøge.
/ Thomas
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hvilken stikkelsbærsort er det?