Skrevet af: Eelke Wijnsma, 16. maj 2013 kl. 12.22
Efter 3 uger i drivhus med efterfølgende afhærdning blev mine squash plantet på friland i dag.
Jeg ved godt at nogen vil synes, at det er for tidligt, men har beskyttet dem med sten og gjort klar til, at jeg kan have fiberdug over om natten, hvis det bliver for kold.
De står med ca. 4 rigtig blade og er plantet i en jordblanding af hestegødning, pottejord og alm. havejord.
Er der andre der har plantet ud på friland?
Skrevet af: Lars Lyngsø, 17. maj 2013 kl. 8.14
mine planter kommer ssv. ud i næste uge - når de har fået 2-3 "rigtige" blade.
Jeg plejer at sætte dem til forspiring i vindueskarmen først og plante ud i slutningen af maj. Her kommer de til at stå i en plasttunnel lavet af elektrikerrørsbuer og afdækningsplast indtil Sankt Hans alt efter vejret.
vh.lars
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 17. maj 2013 kl. 11.33
Jeg plantede 2 ud i går. Så må det komme an på en prøve, ellers har jeg erstatnings planter i drivhuset. planterne har allerede blomster knopper, så nu er jeg spændt på, hvor hurtigt det går.
Hilsen AG
Skrevet af: Anja Egeriis, 17. maj 2013 kl. 19.53
Mine bliver plantet ud i en flytbar mistbænk her i weekenden, regner jeg med. Den er lige til at flytte, når de er vokset lidt til :)
Skrevet af: Eelke Wijnsma, 17. maj 2013 kl. 20.31
Her kommer lige et billede.
Skrevet af: Eelke Wijnsma, 17. maj 2013 kl. 20.32
Og et til.
Skrevet af: Mette Blomst Hastrup, 19. maj 2013 kl. 17.29
Jeg har plantet pyntegræskar ud. Men ellers har jeg gennem mine mange år som urtehave-dyrker egentlig bedst erfaring med at så direkte på voksestedet. Så slipper planten for "udplantningschock". Jeg har lige sået squash og hokkaido i torsdags. Din plante er utrolig flot, og jeg tror den ville blive meget glad for at vokse uden ukrudt i nærmiljøet...;o) Du kan løsne jorden og jorddække med halm eller græsafklip
Skrevet af: Anja Egeriis, 19. maj 2013 kl. 22.42
Jeg forspirer stort set alt - det fungerer bedre for mig :)
Mette - jeg kan ikke lige få øje på, at der skulle være et ukrudtsproblem her? Den smule, der er på billedet, vil da ikke genere en så stor squashplante...
Skrevet af: Delenn Gadgaard Ribes, 20. maj 2013 kl. 11.41
Jeg står også med squashplanter der er lige klar til at plante ud, men de siger de rkommer kolde dage, så jeg tør ikke. Desuden mangler jeg to beholdere, der er store nok til dem. Squash i krukker eller baljer, er der nogen der har prøvet det?
Skrevet af: Anja Egeriis, 20. maj 2013 kl. 17.19
Ja - men jeg var ikke imponeret over udbyttet :) Det skal i så fald være en ret stor potte - ikke mindre end omkring 25 l og gerne større, vil jeg mene...
Skrevet af: Eelke Wijnsma, 20. maj 2013 kl. 18.57
Ja, temperaturen falder de næste par dage, men det kommer de ikke til at tage skade af. De er allerede vokset godt siden jeg har plantet dem ud. Som nævnt tidligere, så har jeg gjort klar til, at der kan hænge et lag eller 2 fiberdug over dem, hvis temperaturen falder for meget.
Skrevet af: Eelke Wijnsma, 12. juni 2013 kl. 21.03
Sådan ser de ude i dag.
Skrevet af: Eelke Wijnsma, 12. juni 2013 kl. 21.05
Og en kommende squash.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Udplantning af squash