Skrevet af: Steen Millinder, 22. maj 2013 kl. 21.33
jeg har et akvarie med 250l 50x50x100cm som jeg fik presset 340l blomstermuld og 10kg dolomitterkalk i.. Jeg har agurker, tomater, ærter, og sådan lidt ekstra... Jeg har et ret belastet ferskvandsakvarium som jeg vander med, der burde være nitrat, fosfat og andet godt i. Spørgsmålet er om jeg skal have nogle regnorme i, ved ikke om jorden behøver det når den kun er 50cm dyb...
Skrevet af: Freya Grossmann, 22. maj 2013 kl. 21.43
Planterne har ingen gavn af ormene i denne form - og det er heller ikke sikkert, at ormene synes om forholdene - de skal jo have nogle blade eller andet plantemateriale at leve af.
Pas også på, at det ikke bliver for vådt i akvariet - der er jo ikke noget dræn.
Skrevet af: Steen Millinder, 22. maj 2013 kl. 21.46
jeg dropper ormene så... jeg kan se 'vandstanden' i bunden af baljen, lige nu er jorden for tør til at der stiller sig et vandspejl i bunden, men det er tydeligt at det stadig er ret vådt...
Skrevet af: Steen Millinder, 22. maj 2013 kl. 21.46
og tak for svar :)
Skrevet af: Tom Andersen, 22. maj 2013 kl. 22.31
Hej Steen
Rigtig spændende idé - havde akvarie for mange år siden og det endte altid med overfodring, så vandet burde fint kunne renses i en akvakultur :-)
Nu har du så valgt at bruge vandet som vandingsvand og det vil det sikkert være fint til, men...
- som Freja nævner, så tænk på dræn
- hvad har du af pH i din jord efter tilsætning af 10 kg dolomitkalk ?
Skrevet af: Steen Millinder, 22. maj 2013 kl. 23.13
pH i overfladen er neutral ifølge mit lakmuspapir, men kan ikke teste den længere nede i dag... Kan det blive for basisk med alt det kalk(troede bare det ville virke som en buffer)?
Tester pH længere nede i morgen, kalken er i den nederste halvdel af baljen, tænkte det kunne blive surt i bunden med anaerobe forhold og vand med næring...
Ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre med det dræn, jeg kan jo 'se' hvor meget vand der er i nu, men der kommer nok alger på ruden. Jeg kan stikke et pvc rør ned i jorden og sætte en pind på et stykke flamingo så kan jeg se hvor vandspejlet er, men er det ikke for meget vand hvis der ligefrem står 'grundvand' i bunden af baljen(selvom det kun er lidt)?
Skrevet af: Freya Grossmann, 23. maj 2013 kl. 22.08
Det er for sent nu, men det er en mulighed at lægge fx leca-perler i bunden som dræn.
Undgå stående vand i bunden! and oftere - men mindre.
Skrevet af: Freya Grossmann, 23. maj 2013 kl. 22.15
ikke and, men vand!
Skrevet af: Steen Millinder, 23. maj 2013 kl. 23.18
Oftere men mindre af gangen, tjek og tak :) ...
Lige nu er der ikke stående vand men jorden virker relativt våd i bunden med med luftbobler på størrelse med en ært eller to og fugtig i toppen...
Jeg kan se der er flere rødder der er gået igennem lagene med dolomitterkalk, så det ser ud til at de ikke er døde af det endnu ...
Og tak for hjælpen indtil videre :)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Ny i faget… regnorme?