Skrevet af: Jens Agerholm, 24. maj 2013 kl. 20.02
Jeg har anlagt en køkkenhave i et område, hvor der er meget ler. Jeg er blevet tilbudt hestegødning, noget helformuldet, andet friskt, til haven. Ved nogen, om det er en god idé at læpgge et lag formuldet hestegødning på - herunder på et areal, som jeg vil lægge til næste år?
Skrevet af: Lone Brems, 24. maj 2013 kl. 21.59
Hej Jens Agerholm
Formuldet hestegødning kan du anvende som overfladedækning ved kartofler, porrer, selleri, kål, tomater og andre urter, som kræver rigelig næringstilførsel. Det vil gavne på flere måder - lerjorden med tendens til at blive hård i tørkeperioder får en mere jævn fugtighed, der skabes gode vilkår for ormeaktiviter, som yderligere forbedrer luft- og vandbalancen i dyrkningslaget og der er rigelig næring til rådighed for de mere krævende urter.
Den friske hestegødning er velegnet til varmkompostering - læs evt. mere herom i Karna Maj's artikel: "Kompostering i beholder eller bunke".
Det areal, du vil lægge til næste år skal gennemgås for flerårigt ukrudt inden du beslutter dig for at dække jorden med omsat hestemøg. Er der tidsler, nælder, senegræs, pakkerok, skræpper, bregner eller skvalderkål vil det være arbejdsbesparende mange år frem, hvis du holder stykker fri for alle former for jorddækning og så energisk sørger for at holde jorden "sort" fra nu af og indtil november, hvor du så kan dække med velomsat hestemøg eller bladkompost.
Skal det lykkes at holde et areal "sort" skal der ske en omfattende rensning ved fræsning, rivning, hakning - og processen skal gentages med ca 3 ugers mellemrum i maj, juni, juli og august - derefter med fire ugers mellemrum. Alt spiredygtigt plantemateriel fjernes hver gang - og har du et kar stort nok til at rumme det sammenrevne kan det sættes under vand, indtil det er rådnet så meget, at fremtidig spiring er en umulighed. Iblødsætningsvandet kan anvendes fortyndet som gødningsvand til kål, porrer, selleri - eller til hække, der trænger til næringstilførsel. Det frasiede plantemateriale kan gå med i den almindelige kompost.
Jeg vil ønske dig god arbejdslyst :-)
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Jens Agerholm, 24. maj 2013 kl. 23.17
Jeg takker for et særdeles fyldigt svar. Tusinde tak.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hestegødning til jordforbedring