Skrevet af: Inger K., 25. maj 2013 kl. 13.03
Kære alle
Jeg er helt nybegynder indenfor dyrkning af grøntsager og håber I vil hjælpe mig!
Jeg har købt 3 højbede (90/200/37) og glæder mig bare så meget til at komme i gang, men er meget i tvivl om hvordan jeg gør det bedst.
Højbed 1: Min tanke er, at der i det ene højbed skal være jordbær (med hvidløg imellem rækkerne?). Er det rigtig forstået, at jeg ikke kan plante dem nu og få bær i år, men skal vente til august med at plante?
Højbed 2: her vil jeg gerne have sommer/efterårsporre i hovedrækkerne (to rækker på 90 cm - altså 25 cm til kanterne af højbedet og 40 cm imellem rækkerne. Lyder det rigtigt?). Så bliver der jo en mellemrække på 40 cm. Kan jeg have to rækker gulerødder her? Og hvad med kantrækkerne - kan jeg have salat der? Vil rigtig gerne udnytte pladsen så godt som muligt.
Højbed 3. Her vil jeg gerne have forkellige krydderurter og spiseligt blomster. Har I forslag til disse blomster? Måske kan der også være lidt ærter eller bønner? Vil igen meget gerne have udnyttet pladsen bedst muligt.
Det blev til mange spørgsmål! Håber I kan hjælpe mig. På forhånd tak.
Mvh Inger, Hinnerup
Skrevet af: Mette Petersen, 25. maj 2013 kl. 19.35
jeg vil gerne gi' et bud på spiselige blomster, som jeg dyrker i min have: morgenfrue, appelsin/citrontagetes, tallerkensmækker,spiselig krysantemum, hjulkrone, jordbærspinat og sikkert flere som jeg ikke lige kan huske :)
Skrevet af: Inger K., 25. maj 2013 kl. 19.39
Tak Mette!
Jeg vil straks gå i gang med at finde billeder af dem på nettet:-)
Mvh Inger
Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 26. maj 2013 kl. 7.48
Hej Inger,