Skrevet af: Inger K., 25. maj 2013 kl. 13.03
Kære alle
Jeg er helt nybegynder indenfor dyrkning af grøntsager og håber I vil hjælpe mig!
Jeg har købt 3 højbede (90/200/37) og glæder mig bare så meget til at komme i gang, men er meget i tvivl om hvordan jeg gør det bedst.
Højbed 1: Min tanke er, at der i det ene højbed skal være jordbær (med hvidløg imellem rækkerne?). Er det rigtig forstået, at jeg ikke kan plante dem nu og få bær i år, men skal vente til august med at plante?
Højbed 2: her vil jeg gerne have sommer/efterårsporre i hovedrækkerne (to rækker på 90 cm - altså 25 cm til kanterne af højbedet og 40 cm imellem rækkerne. Lyder det rigtigt?). Så bliver der jo en mellemrække på 40 cm. Kan jeg have to rækker gulerødder her? Og hvad med kantrækkerne - kan jeg have salat der? Vil rigtig gerne udnytte pladsen så godt som muligt.
Højbed 3. Her vil jeg gerne have forkellige krydderurter og spiseligt blomster. Har I forslag til disse blomster? Måske kan der også være lidt ærter eller bønner? Vil igen meget gerne have udnyttet pladsen bedst muligt.
Det blev til mange spørgsmål! Håber I kan hjælpe mig. På forhånd tak.
Mvh Inger, Hinnerup
Skrevet af: Mette Petersen, 25. maj 2013 kl. 19.35
jeg vil gerne gi' et bud på spiselige blomster, som jeg dyrker i min have: morgenfrue, appelsin/citrontagetes, tallerkensmækker,spiselig krysantemum, hjulkrone, jordbærspinat og sikkert flere som jeg ikke lige kan huske :)
Skrevet af: Inger K., 25. maj 2013 kl. 19.39
Tak Mette!
Jeg vil straks gå i gang med at finde billeder af dem på nettet:-)
Mvh Inger
Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 26. maj 2013 kl. 7.48
Hej Inger,
Jeg har selv højbede, og normalt sår/planter jeg noget tættere end jeg ville gøre i et almindeligt bed. Du behøver ikke at have 40 cm mellem porrerækkerne - 20-25 vil være nok efter min mening. Der behøver heller ikke at være så langt til kanten af bedet - 5-10 cm vil være rigeligt efter min mening. Porrer breder sig jo ikke så meget, når de vokser - det er mest i højden.
Løsningen med gulerødder og salat kan sagtens lade sig gøre. Det eneste du skal tænke på, er hvor stort det bliver, når det er udvokset. Gulerødderne bliver jo heller ikke så store (kun i højden), mens salaten bliver bred, så den skal have plads til at udvikle sig.
Jeg kan heller ikke se noget til hinder for, at du har hvidløg og jordbær sammen. Du kan sikkert ikke nå at få bær i år - men prøv at spørge, hvor du køber dem. Mine blomstrer lige nu. Jeg kan dog ikke se, at der er noget i vejen for, at du planter dem nu.
Du skal bare tænke på, at bladene på nogle afgrøder kan komme til at skygge for andre. Men du bliver klogere på det for hvert år, så bare kast dig ud i det.
Pas på bedet med krydderurter. Nogle krydderurter (som f.eks. mynte) har det med at brede sig ret uhæmmet. Jeg er nået frem til, at krydderurter vil jeg have i krukker, for ellers kan jeg slet ikke styre dem. Jeg havde mynte i et højbed, som er nedlagt for et par år siden, og som stod i græsplænen. Min mand kan stadig lugte mynten, når han slår græs på stedet... Den er ikke sådan at få bugt med igen. Persille og purløg kan dog sagtens være i bedet.
En god ide kan være at så/plante lidt tagetes ind imellem det hele for at holde skadedyr væk. Du kan selv søge på, hvilke planter der ville være gode til det (her på siden).
Held og lykke med det - du skal nok få glæde af dine højbede.
mvh
Elsebeth
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Vil I hjælpe en »helt grøn« :-)