Forum

Hjælp med krydderurter!

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Meghan Kjær-Andersen, 26. maj 2013 kl. 20.50

Hej! Er helt ny med alt det her halløj, og vil gerne have forslag til krydderurter.

- Er der nogen der smager rigtig godt?
- Nogen som i bruger tit?
- Eller nogen der er rigtig flotte?

Kom endelig med forslag eller råd omkring det!

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 26. maj 2013 kl. 22.43

Så vil jeg foreslå dig at dyrke purløg,mynte, persille, dild mv.

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eelke Wijnsma, 27. maj 2013 kl. 6.52

Herhjemme dyrker vi flerårig oregano, timian og purløg. I drivhuset har vi altid forskellige slags basilikum, både i farve og smag. Det er en kæmpe hit hos børnene :-)

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Madsen, 27. maj 2013 kl. 7.44

På biblioteket findes fine bøger om krydderurter og der er lige kommet en ny på markedet.

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 27. maj 2013 kl. 7.57

Hej Meghan Kjær-Andersen

Jeg vil også gerne komme med forslag - og jeg kan bedst foreslå nogen der kan trives og som kan give høstglæde hos dig, hvis du fortæller lidt om dit krydderurtebed.

For eksempel

- hvordan er jorden er (Sandet, muldet, leret ? Gødet, ugødet, har fået kalk i vinter ?)

- hvordan er lysforholdene (Sol hele dagen, den halve dag)

Og også om du har mulighed for at sætte nogen urter i drivhus ?

Endelig kan det være godt at høre dine ønsker til hvad du skal bruge krydderurterne til. Er det for "det grønne drys"? Kunne du tænke dig at koge urtefond eller lave pesto i større mængder ? Kan du måske lige at lave urtesalt eller tørre urter til vinterbrug ?

Med venlig hilsen fra
Lone

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 27. maj 2013 kl. 11.25

Timian er også en klassiker.
Du kan også starte med at kigge på din egen krydderihylde, og finde ud af, hvilke du bruger rigtig tit.

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Meghan Kjær-Andersen, 27. maj 2013 kl. 17.49

Hej Lone.

Her for du svar på alle dine spørgsmål.

Her i år fik jeg et lille drivhus, hvor næsten alle mine krydderurter er, fordi jeg ikke vil bøvle med at luge.

Jeg har Oregano, Thaibasillikum, Citronmellise (som jeg fandt ud af ikke klarer sig godt i drivhus), Rosmarin, Isop, noget jeg tror hedder Persisk kummin, og udenfor har jeg Løvstikke og Purløg.

Alle mine krydderurter i drivhuset er i potter, hvor der er godt gødet muld i. Resten står i almindelig jord.

De for sol hele dagen.

Jeg kan godt lide at bruge krydderurter i gryderetter, i salater, til at putte i marinade, eller i pasta.

Venlig hilsen Meghan.

P.S. Hvordan tørrer du krydderurter?

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Meghan Kjær-Andersen, 27. maj 2013 kl. 17.52

Hej freya.

Hvordan bruger du Timian i madlavning?

Hilsen Meghan.

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 27. maj 2013 kl. 20.03

Som tommelfingerregel bruger timian til "alt med tomat": Tomatsauce, supper og lign. Evt. også tomatsalat.

Men også i grøntsagssupper uden tomat. Især til middelhavskøkken.

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 28. maj 2013 kl. 10.50

Hej Meghan Kjær-Andersen

Du har jo alle muligheder for at få en fin krydderurtehøst - og er vældig godt igang allerede!

Mine favoritter er - under åben himmel:
Sødskærm (også kendt som spansk kørvel - kræver meget plads ca 1 x 1 meter), esdragon og salvie.
Og i krukker (fordi rodskuds-mængden er enorm! og fordi de kan have gavn af et vinterophold i drivhuset) et par mynte til orientalsk inspirerede supper, te og til den sammensatte og meget anvendelige salat Tabouleh, som er inspireret fra mellemøsten.
En krukke med laurbær - den kan også have brug for et vinterophold i drivhuset!
Persille, dild og koriander ville jeg ikke undvære og heller ikke morgenfrue (hvis finthakkede friske eller tørrede kronblade er en fin farverig ingrediens i brød).

I drivhus kan jeg ikke undvære:
Forskellige basilikum - der findes en mængde sorter med hver sine kvaliteter. Basilikum klarer sig i varme somre og med læ fint ude - og overvintrer hverken inden eller ude, men må sås hvert forår. Brøndkarse - hvis du har mulighed for "sivende vand" - er en rigtig dejlig urt, som skal klippes hyppigt for at give sprøde skud med en ikke alt for skarp smag.

Du spørger til tørring.
Jeg høster unge, forholdsvis spinkle skud så øverligt som muligt for at undgå jordstænk. (Det kan i regnvejrsperioder være en god idé at dække med lidt halm på jorden rundt om planterne for at holde dem rene for jordstænk).
Grove stængelstykker pilles fra. Blade og fine skud skæres fint med en meget skarp kniv og bredes ud på madpapir. En dagstid i varmluftovn ved 45 grader er nok til de allerfleste - men ikke tilstrækkeligt til purløg, laurbær (som jeg slet ikke høster, før den skal anvendes i gryden eller stegesoen).
Efter at jeg har sikret mig at alt er knastørt fylder jeg det på glas med skruelåg og gemmer i lukket skuffe.
Hvis der det følgende foråret stadig er rester i glassene kan de anvendes i brød - som en del af kogning af urtefond - eller hvis det er helt vildt: Til kyllingefoder :-)
Så er der ryddet op og klar til at fylde glassene igen.

En anden fin måde at gemme på forudsætter en fryser.
Urteagtige stængler, grove blade af det meste ( dog ikke mynte) skylles og tørres let i et sugende viskestykke. Skæres groft med skarp kniv og lægges i lukket beholder eller stor plastpose - der kan fyldes i af flere omgange - men beholderen eller posen tilbage i fryser med det samme. Anvendes i den blanding, som der nu findes, til supper og sammenkogte retter og som fyld i dampet hel fisk.

Jeg håber at have føjet lidt inspiration til de andre forslag - og ønsker dig rigtig god fornøjelse med både dyrkning og høst !

Med venlig hilsen fra
Lone

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Meghan Kjær-Andersen, 28. maj 2013 kl. 14.24

Tusind tak Lone!

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Poul Børge Pedersen, 6. juni 2013 kl. 19.09

De, der kan gro ude, bør gro ude. det giver en mere tæt vækst og kraftigere smag.

Nyt svar til emnet »Hjælp med krydderurter!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hjælp med krydderurter!

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider