Forum

Pletter i spinaten

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jens Agerholm, 27. maj 2013 kl. 6.04

Min spinat har fået mange lyse pletter i bladene de sjdste par dage. Af "Køkkenhaven fra brugsen" fremgår det, at det nok er lyspletsyge og kan skyldes manganmangel. Rådet er, at der så skal tilføres mangansulfat. Er det rigtigt - og i givet fald: Hvor køber man sådan noget i små mængder?

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 27. maj 2013 kl. 6.52

Mon ikke snarere det er pga. den megen regn? Hvis du altså bor et af de steder, som er blevet godt forsynet den sidste uges tid...

Prøv at lægge et billede ind - så er det lettere at komme med et fornuftigt svar, som du kan bruge!

Jeg googlede lige mangansulfat - det hører på ingen måde hjemme i en økologisk have, så det vil du ikke blive anbefalet at bruge her på siden...

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Agerholm, 27. maj 2013 kl. 7.12

Jamen, her er så et foto snuppet for et øjeblik siden - her til morgen. Og ja, spinaten står et sted, som har været meget fugtigt, så måske skyldes det regnen. Hvad mener du, når du ser billedet. Og tak for rådet vedr. mangatsulfat, som jeg ikke anede, hvad er for noget...

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 27. maj 2013 kl. 15.30

Hej Jens Agerholm

Mine spinatplanter viser lignende skader på bladene.
Rigeligt med vand, god vækst førte i sidste uge til grundig nedskæring, fordi familien var sultne efter flødedampet spinat.

De nye, sarte blade fik en meget rigelig gang sol hen over weekenden - og viser nu disse skader.
Jeg opfatter skaderne som udtørring på grund af manglende hærdning af de blade, som ikke (forud for mange soltimer) havde nået at danne tilstrækkelig beskyttelse mod soleksponeringen.

Jeg er ikke bekymret for planternes overlevelse - de får lidt ekstra pleje i form af lidt velomsat kompost som overfladedækning og jeg forventer, at de er i trivsel igen om en ugestid.

Med venlig hilsen fra
Lone

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 27. maj 2013 kl. 22.20

Som jeg ser det, er det en solskoldning, når der ligger dråber på bladene, og der kommer stærk sol mellem bygerne, kan dråberne virke som brændglas, derved fremkommer de klorofyl løse pletter på bladene. Henry G.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 27. maj 2013 kl. 22.38

Det Henry skriver om havde vi også sidste år , her var det bare på tomatplanter i drivhuse . Jeg tror ikke på den med manganmangel.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Agerholm, 28. maj 2013 kl. 7.13

OK. Tak for svaret.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Jensen, 28. maj 2013 kl. 11.44

Min spinat ligner din på en prik på nær de bagerste planter i beddet.
Derfor tænker jeg at den forklaring med solskoldede planter holder. Som Henry G skriver med at dråberne virker som brændglas.

Vi må ud og tørrer de små planter efter en byge så det ikke sker igen:)))

Nyt svar til emnet »Pletter i spinaten«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Pletter i spinaten

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider