Skrevet af: Anne Jensen, 28. maj 2013 kl. 11.52
Jeg håber nogen vil give sig tid til at svare på et sikkert dumt begynder spørgsmål...Jeg har forsøgt at benyttet søge funktionen;)
Jeg har i år tænkt mig at forsøge med sylteagurker på friland og og har forspiret nogen efterhånden meget store og flotte agurkeplanter. Med det varmere vejr i vente(og fordi jeg virkelig ikke har plads til dem mere hverken i drivhus eller vindueskarm mere) har jeg tænkt at plante dem ud snart.
Men kan de stå i mit køkkenhavebed? Der er jo en del blæst så hvordan binder man dem op? Skal de mon helst stå op af en mur? Eller kan de ligge lidt ned? Jeg har en flytbar "mistbænk". Men den kan jo ikke tage dem i oprejst tilstand.
Jeg har lidt plads tilbage på min sydmur så det kunne også være en mulighed.
mvh Anne
Skrevet af: Eelke Wijnsma, 28. maj 2013 kl. 13.36
Hej Anne, ingen spørgsmål er for dumme i den her hobby :-)
Jeg synes du skal prøve lidt af de hele, så finder du selv ud af, hvad der fungerer bedst for dig.
Men jeg tror helt sikkert, at dit udbytte vil være størst på dem, som du planter op ad den sydvendte mur. Med hensyn til at lægge dem ned langs jorden, så vil jeg fraråde dig det af hensyn til skimmelangreb, insekter osv.
Jeg ville hellere ikke sætte dem på højkant et sted, hvor der er meget blæst. Det udsætter dem for unødvendig stress og det vil gå ud over dit udbytte og der vil være en forøget risiko for, at stænglen knækker.
Det bedste ville helt klart være, at finde et beskyttet sted i haven, hvor der er meget sol og godt med læ. Det kan de bedst lide.
Held og lykke med dit projekt og glæd dig over udbyttet, der er intet mere fantastisk end frugt og grønt fra egen have :-)
Skrevet af: Henry G., 28. maj 2013 kl. 22.22
Hej Anne hvis det er enten Asier eller Drueagurker du vil have på friland, er det en dårlig idè at ville binde dem op, det er planter der normalt ligger på jorden, når frugterne (Asier) bliver store kan man lægge dem på omvendte potter, IKKE på brædder eller lignende da f.eks. snegle, bænkebiddere m.m. samles derunder om dagen, og gnasker løs om natten. Hvis det derimod er slangeagurker, skal de helst bindes op, gerne til et trådhegn, men helst ikke en sydvendt mur, da agurker gerne vil have et varmt fugtigt klima, og temperaturen ved en mur kan blive meget høj. Hilsen Henry G.
Skrevet af: Anja Egeriis, 28. maj 2013 kl. 22.59
Jeg har brugt et stykke rionet, der stilles på skrå og bindes til et par stolper, så planterne kan klatre i det. Meget let og meget velfungerende :)
Skrevet af: Anne Jensen, 30. maj 2013 kl. 9.57
Dem jeg har købt hedder sylteagurker til friland så mon det lige er drueagurker det ved jeg ikke rigtig:). Asier er det nok ikke. Jeg har købt dem hos Camilla Plum som sådan en blandet pose.
Jeg tror jeg ender med at sætte noget net og stolper op og binde dem op på dette og se om det fungerer.
Jeg har jo selvfølgelig alt for mange for at være sikker så evt kan jeg jo forsøge mig med en enkelt på sydmuren også...Istedet for at smide den på komposten ihvertfald:).
Mange tak fordi I gav jer tid til at svare.
mvh Anne
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Frilandsagurker