Forum

Hæve jordbær fra jorden?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Uffe Steenberg, 4. juni 2013 kl. 14.51

Mine jordbær kommer fint (eksperimenterer med 8 sorter), men skal jeg ikke hæve dem lidt fra jorden? Mener de kan rådne hvis de ligger på jorden.. nogen bruger vist halm, men det har jeg ikke lige adgang til... kan jeg smide noget græsafklip under bærrene, for at løfte dem lidt op.. eller holder det bare endnu mere på fugten?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 4. juni 2013 kl. 15.17

Hvis du ikke har halm, så ville jeg forsøge med fiberdug - men har ikke prøvet det selv.

Jeg tror, græs rådner, og dermed smitter bærrene.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 4. juni 2013 kl. 18.23

Hej Uffe Steenberg

Du kan bruge grannåle / fyrrenåle i stedet for halm. Det giver en fint dække, tørrer meget hurtigt op efter regn, giver lidt surhed til jorden og omsættes langsomt.
Husk at spørge om lov, hvis du har tænkt dig at hente nåle fra skoven - ligemeget om det er privat, kommunal eller statsskov.

Jeg ønsker dig god jordbærhøst - det er jo lige om lidt ;-)

Med venlig hilsen fra
Lone

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels V., 4. juni 2013 kl. 19.27

Jeg er ved at eksperimentere med at lægge et lag moler under jordbærrene. Tanken var at det skal holde bærrene fri af jorden og samtidig holde lidt på fugten i jorden underneden.
Moler kan du købe i supermarkedet som kattegrus til under en tyver for en hel sæk. Det skal være af den billigste type - det der hedder "ikke klumpende".

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Uffe Steenberg, 5. juni 2013 kl. 0.08

Ok, holder mig fra græsafklip! Interessant med det ikke-klumpende kattegrus - det bruger jeg også i krukker i stedet for Leca osv.

Nyt svar til emnet »Hæve jordbær fra jorden?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hæve jordbær fra jorden?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider