Forum

Fugle der vandaliserer vores have :-(

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Eelke Wijnsma, 7. juni 2013 kl. 17.56

Er der nogle der kan komme med gode råd til, hvordan vi holder fuglelivet lidt på afstand i vores have?

Vi har ikke noget i mod at have fugle i haven, men hver morgen og hver eftermiddag skal vi rydde op efter deres graven og konstatere, at de nu endnu engang har spist af kartoflerne eller ødelagt vores nyspirrede afgrøder.

Det er kommet dertil, at vi er ved at være godt og grundig træt af det og vores 2 katte kan ikke afskrække dem, selvom de ellers prøver ihærdigt.

Vi jager dem væk, ligeså snart vi kan se dem, men de flyver blot op på en gren og kigger ned på os.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 7. juni 2013 kl. 19.44

Hej Eelke,

Det lyder mærkeligt. Vi har også masser af fugle, men jeg har aldrig oplevet sådan noget. Det eneste er, at solsortene godt kan lide at undersøge visne blade, flis og den slags. Og duerne kan godt lide ærter, men ellers ikke noget.

Ved du, hvad det er for nogle fugle, der forårsager skaderne?

Elsebeth

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Philip L., 7. juni 2013 kl. 22.55

Køb noget spejlreflex og hæng op i træerne :)

Og køb noget der lammer når de flyver hen på en gren fx :)

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eelke Wijnsma, 8. juni 2013 kl. 5.27

Jeg har kigget lidt på nettet og de fugle som huserer vores have er en blanding af solsorte og bogfinke.

Det er solsortene der er værst, vi har dækket vores kartoffel rækker med græsafklip og de roder rundt i det hver dag. Jorden omkring vores roser er beklædt med flis og det roder bogfinkerne rundt i flere gange dagligt. Mine squashplanter holder de sig mærkelig nok fra. Græskarene får også en tur dagligt. Gulerrodsrækkerne går det også ud over. Det er efterhånden så slemt, at jeg ikke længere behøver at tynde ud.

Jeg har forsøgt at sætte nogle sodavandsdåser op, som reflekterer i lyset og det hjalp lidt, men ser jo frygtelig ud når hele haven er fyldt med tomme dåser.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 8. juni 2013 kl. 6.58

Måske skulle du prøve at lave et foderbræt/-sted til fuglene et helt andet sted i haven? Med nogle afskallede solsikkefrø og lidt vand. Det kunne være, at det kunne aflede opmærksomheden. Det lyder, som om de er lidt desperat-sultne og slet ikke kan finde andet - det, du beskriver, lyder i hvert fald atypisk i mine ører.

Elsebeth

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 8. juni 2013 kl. 7.52

kasserede cd giver solreflexser og påstås at virke - jeg tror det er råger der laver balladen - så der ernok kun net der virker -

Nyt svar til emnet »Fugle der vandaliserer vores have :-(«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Fugle der vandaliserer vores have :-(

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider