Forum

Er det noget der kan plantes nu?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Thordis A., 9. juni 2013 kl. 21.45

Hej!

Nu fik jeg endelig gjort mine højbede færdige i dag. De blev bygget op i sten og måler 120 cm i bredten og 350 cm i længden.
De er står i sol hele dagen.

Jeg vil høre om jeg kan nå at plante noget i dem nu? Så tænker jeg mest på forskellige slags grønsager. Og om det vil gøre en stor forskel hvis jeg køber dem som små planter?
Der skal siges at jeg vil flytte mine krydderurter i højbedene også.

Nu har jeg kommet godt med jord i dem. Skal jeg trampe jorden godt ned før jeg planter. Eller er det godt nok som jeg har gjort?

Med forhånd tak
Thordis

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 9. juni 2013 kl. 22.26

Hej Thordis A

Tillykke med dine bede - du får en spændende sommer :-)

Tramp endelig ikke i jorden - hold den løs med en greb uden at vende den mere rundt end det allerede er sket, mens du har fyldt bedene. Det bedste er at færdes mindst muligt der, hvor urterne gerne skal have løs, luftfyldt jord at vokse i - og det gælder på alle årstider.

Du kan så i fugtig jord - dvs vand (helst om aftenen) med 20 - 30 liter pr kvadratmeter, lidt ad gangen med bruser på vandkanden eller vandslangen, så der ikke kommer til at stå vandpytter ovenpå jorden. Lad vandet sive godt ned - dvs bedene skal have ro de efterfølgende 6 - 8 timer. Løsn jorden inden såning med kultivator eller greb (stadig uden at vende rundt på jorden) og slut med at rive fladen med en fintandet rive. Nu er såbedet klar.

Det er fin tid for bønner, rødbeder, gulerødder, ærter og du kan også nå at få sukkermajs, fennikel, salat, basilikum og måske squash med. Kan du finde nogen udplantningsplanter af sommerporre, grønkål eller spidskål er det også en mulighed.

De krydderurter, du gerne vil placere i bedene har også stor gavn af at blive plantet i et såbed, som er forberedt på samme måde, som hvis du skulle så frø...

Det er for sent i denne sommer at så selleri, porre, persillerod og for sent at sætte kartofler.

Kig lidt på frø til grøngødning også - en nyblandet jord som den du har i bedene har rigtig meget gavn af at være dækket af grønt uafbrudt.
De jordstykker, du ikke lige har urter eller krydderurter igang på skal helst være dækket af det, som kaldes grønt jorddække.
Du kan læse mere om hvilken slags planter, der egner sig til din jord ved at søge på ordet "grøngødning" i søgefeltet øverst på Havenyt's side og det er også der, du kan få gode råd om undersåning og om, hvordan du bedst få startet dine grøngødningsplanter.

Jeg ønsker dog rigtig god fornøjelse med dyrkningen !

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mark Hansen, 10. juni 2013 kl. 7.48

Husk at det som regel er en god idé at plante ud om aftenen eller en dag hvor det er overskyet (og gerne et par dage frem), så de små planter når at sætte sig, så de kan trække vand op fra jorden og blive saftspændte. Hvis man planter ud i fuld sol, kan man nogengange opleve at bladene lægger sig slatne ned og planten tager skade.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thordis A., 10. juni 2013 kl. 10.11

Hej Lone!

Jeg siger tusind tak for dit svar :)

Er virkelig glad for at jeg kan nå at få noget ned i jorden i år. Så vil på udkig efter frøer i dag.

Nu har jeg også fået læst lidt om grøngødning nu og, det er nogle enkelte planter jeg holder fast i. Og det er de blomstrende...

Jeg tænker på Blodkløver, Oliehør og Honningurt. Kan jeg plante dem, hvor jeg har bar pletter i jorden. Så mener jeg i grupper? Eller skal jeg bare sprede frøene udover hele bedet?

Og en anden ting. Nu har jeg læst at det er mange som bruger græsafklip til bedene. Og nu vil jeg høre om jeg kan gøre det samme, selvom vi har mange ukrudtsplanter i vores græsplan?

Tak JOC
Det skal jeg huske :)

Mange tak til jer begge!

Bedste hilsner
Thordis

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Poul Børge Pedersen, 10. juni 2013 kl. 13.04

Hvis der er modne frø i dit plæneafklip. så hold det væk fra urtebedet, ellers er det fint. Du kan sagtens nå at så blomkål og broccoli, grønkål og rosenkål. Kinakål skal du vente med til medio juli til primo september. så går de ikke i frø.
Har du travlt, så blød frøene (stort set alle slags) op i 8 - 24 timer før såning. Det gør du ved at lægge frøet på et par lag køkken- eller toiletpapir og dække det også med papir. Så gør du det hele pjaskvådt og hælder det meste af overskudsvandet fra, hold det vådt op til et døgn. For visse skærmplanter sparer det en uge eller to, persille er en træg bandit at vente på, både den moskrusede og den, der smager af noget.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 10. juni 2013 kl. 14.45

Hej Thordis A

De tre grøngødningsplanter, du har valgt ud, bliver mellem 40 og 90 cm høje og dermed en smule voldsomme naboer for gulerødder for eksempel....

Det kan lade sig gøre at så grøndækkeplanter imellem urte-rækkerne og så holde dem nede ved at klippe dem, når de tager for meget plads, lys og næring fra urterne. De skyder sideskud i massevis efter sådan en studsning ! Men blomsterne får du jo så ikke ret mange af :-(.
Det er min erfaring, at blodkløver er den nemmeste at have med at gøre på mange slags jord... men de to andre er smukke og honningurten er ligesom blodkløver sentgroende og kan blive stående, når du har høstet urterne. Det er godt for jordstrukturen, hvis grøngødningsplanterne får lov at blive på voksestedet og visne hen over vinteren og først bliver fjernet, når såbedene skal klargøres i marts -april.
Jeg tænker, det vil være nyttigt for dig at holde dig til rækkesåning indtil du har erfaring i, hvordan de udvikler sig i dine bede.

Det vigtigste er, at så meget af jordoverfladen som muligt er dækket af enten brunt eller grønt jorddække.
Det brune dække kan sagtens være græsafklip uden for meget frø i, men kan også være tang (ved kål) eller havekompost, gerne med en masse visne, halvnedbrudte blade i. Og har du ikke allerede en havekompost igang, kan det blive næste projekt - sensommer og efterår er et perfekt tidsrum at få samlet en stor bunke planterester og få sat en kompostdynge, der kan give næring og beskyttelse til jorden i havesæsonen 2014.

Med venlig hilsen fra
Lone

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 10. juni 2013 kl. 15.55

Hvis du i søgefeltet skriver " hvor sent kan man lægge kartofler", vil du kunne læse, at Karna Maj skriver, at kartofler kan lægges til slutningen af juni.

Hilsen AG

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thordis A., 11. juni 2013 kl. 7.30

Tak Poul Børge det skal jeg huske :)

Og tak til dig Lone for en rigtig god forklaring :)
Så vil jeg nøjes med at så Blodkløver og honningurt i rækker til at starte med og se hvad der sker...

Kompost havde jeg tænkt lidt på, og det kan være at jeg kan banke en kasse op til mit haveaffald.

Men nu tror jeg at jeg er ved at være klar til såning..
Bedene blev vandet godt sent i går aftes, og jeg var på jagt efter frø i går.

Jeg fik købt: Fennikel, Baby Leaf salat mix, spinat, sommergulerødder, rødbeder, ærter (lav en af slagsen), sukkermajs og broccoli.

Så tror dagen går på en masser såning, og flytning af de nogle få slags krydderurter jeg har i forvejen :)

Hej AG!

Havde tænkt meget over kartofler, de er jo ikke til at undvære, og det er næsten ikke noget der smager bedre en nogle ny opgravede... Ristede på panden med lidt smør og salt ... MUMS!

Må lige se om jeg kan finde plads ;)

Igen mange tak for jeres svar og råd.

De bedste hilsner
Thordis

Nyt svar til emnet »Er det noget der kan plantes nu?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Er det noget der kan plantes nu?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider