Skrevet af: Peter Kristensen, 20. juni 2013 kl. 12.41
Hej
Jeg kan se mine jordbær planter er lidt trætte og små i år. Jeg burde nok have skiftet dem ud, sidste år.
MEN MEN , de står et godt sted - og kan jeg sætte nye på samme plads, altså jordbær efter jordbær ?
Eller hvad er det optimale sædskifte ?
mvh
Peter
Skrevet af: Lone Brems, 20. juni 2013 kl. 21.56
Hej Peter Kristensen
Du kan prøve at brede et tykt lag velomsat havekompost ud på jorden, når du har ryddet de gamle planter væk.
Det vil fremme trivslen hos dine jordbærplanter, hvis du fortsætter med hvert år at tilføre en god mængde kompost og evt dække komposten med et lag grannåle i stedet for (den traditionelle) halm.
Nogen kan få det til at lykkes at dyrke jordbær samme gode sted år efter år - andre finder det bedre at skifte til et nyt bed efter de tre år, som der er bred enighed om er holdbarheden for en jordbærplante.
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Peter Kristensen, 21. juni 2013 kl. 5.50
Hej Lone
Tak for dit gode råd, som jeg tager til efterretning. Har du nogle gode ideer til sædskifte, ex. løg, kartofler efter/før jordbær. ?
mvh
Peter
Skrevet af: Lone Brems, 21. juni 2013 kl. 7.35
Hej Peter Kristensen
Jordbær kan være lidt vanskelige at indpasse i det traditionelle fireskifte, hvor man stræber efter at den samme plantefamilie (ex kål, radiser, kålrabi eller gulerødder, pasinak, persillerod eller ...) ikke dyrkes i det samme bed eller den samme del af køkkenhaven med mindre end 4 års mellemrum.
Og da jordbær (også traditionelt !) står samme sted i tre dyrkningssæsoner, så må man dele urtehaven i fem "skifter", regne med at tilføre kalk efter jordbær-årene plus at lade jorden få en dyrkningspause og dække området med grøntgødning et årstid.
Dit forslag om at lade kartofler komme før jordbær er fremragende - især hvis der er tale om tidlige kartofler (eller hvis kartoflerne tages meget tidligt op, som de ofte gør, hvis der er betingelser for skimmelsvamp). Jorden er løsnet godt og har været tilført rigelig næringsrig kompost, inden kartoflerne blev sat i foråret - så der er fine betingelser for at plante jordbær ud i august.
Løg kan sagtens være et godt udgangspunkt også - igen er høsttidspunktet vigtigt. Og her gælder det om at løsne jorden godt med greb ned til 15 - 20 cm og måske også at nå en kort periode med grøntgødning. Grøntgødningen skal fjernes med rod inden jordbærplanterne skal plantes ud. Måske skal der tilføres en portion kompost i forbindelse med jordbærplantning (løgene vokser og modnes bedst med mindre "næringsdepot" end kartoflerne gør).
Jeg håber, du får held med jordbærdyrkningen, så du ihvertfald kan høste flere og bedre bær i 2014!
Med venlig hilsen fra
Lone
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Jordbær efter jordbær?