Skrevet af: Gitte Ottosen, 22. juni 2013 kl. 18.17
Hej
Jeg flyttede ind i mit nye rækkehus i efteråret, og mit forår er derfor gået med at etablere forhave.
Men jeg er lidt træt af at jeg ikke nåede til køkkenhaven, havde som minimum håbet at kunne nå at etablere et par højbede. Så nu er spørgsmålet; er der noget jeg stadig kan nå at "lege med" i et par højbede og få afgrøde af i denne sommer?
På forhånd tak fra en køkkenhave novice :-)
Skrevet af: Gitte Ottosen, 22. juni 2013 kl. 18.23
Hov jeg fik så fundet et lignende spørgsmål fra tidligere på måneden, tager chancen at dette stadig er gældende :-)
Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 22. juni 2013 kl. 19.39
Jeg kan ikke huske, hvad der blev anbefalet tidligere, men i hvert fald grønkål kan stadig lade sig gøre.
Skrevet af: Freya Grossmann, 22. juni 2013 kl. 21.47
Køb evt. nogle krydderurter i supermarkedet eller planteskolen og plant dem ud.
Mange af dem er flerårige, så du kan have glæde af dem i lang tid: Purløg, persille, timian, mynter... Men mange af dem kan du også nå at nyde i år. Fx basilikum.
Ærter burde også kunne nås.
I planteskoler kan du også købe udplantningsplanter - mon ikke du stadig kan nå nogle græskar?
Eller: Plant nogle sommerblomster ud, så er det i det mindste smukt at kigge på, selv om de ikke kan spises.
Jordbærplanter kan etableres i sensommeren. Hvidløg i efteråret.
God sommer!
Skrevet af: Anja Egeriis, 23. juni 2013 kl. 9.59
Lige en lille ting - du skal ikke plante mynte ud i dit bed, for den breder sig som død og h......, og du vil få svært ved at komme af med den igen.
Den er bedst i en stor potte eller i et helt afgrænset bed :)
Du kan også nå at så gulerødder, rødbeder, radiser og fennikel og om en måneds tid kan du så salat og spinat. Spinat kan også sås i september til overvintring, så den giver høst tidligt til næste år.
Men som du selv siger - der er skrevet noget om det før - heldigvis er der en masse, du stadig kan nå at så. For resten - du kan også så bønner og squash nu!
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Sen start på køkkenhave