Forum

Jordbær som ampelplanter – hvilken sort?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. juni 2013 kl. 20.14

Hej
Min gamle gartner har lukket og jeg kan ikke som jeg plejer hvert år købe nogle ampelplanter med jordbær. Jeg har dog plantet dem fra sidste år ud, men de er ikke så flotte som dem jeg køber. Kan de blive det? Skal jeg vente til de får rudløbere?
Kan de nogensinde blive så flotte som moderplanterne?
Min mand er glad for dem og børnebørnene ligeså.
Med venlige hilsner
Ingeborg

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 22. juni 2013 kl. 21.52

Fidusen ved jordbærplanter er, at de først skal gødes lige efter høst af bærene. Gødes de om foråret bliver det store flotte planter med få blomster og bær. Undlad at fjerne de visne blade om efteråret, de beskytter de nye spinkle skud til foråret.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 23. juni 2013 kl. 12.14

En udløber fra en jordbærplante er en klon af moderplanten. De er 100 % genetisk ens og dine udløbere bør derfor ligne moderplanten på en prik. Gør den ikke det skyldes det udelukkende vækstforhold eller sygdom.

Da du har udplantet planter fra "den gamle gartner" har du alle muligheder for at få præcis samme planter, som dem du købte.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 23. juni 2013 kl. 22.27

Mange tak for svarene. Så vil jeg vente på udløberne.
Mange hilsner
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Jordbær som ampelplanter – hvilken sort?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Jordbær som ampelplanter – hvilken sort?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider