Forum

Plukning af salat og spinat

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anne, 7. juni 2004 kl. 16.59

Hej,
Som ny haveejer har jer et temmelig grundlæggende spørgsmål: Når jeg skal plukke af spinat, rucola og andre salater – skal vi så plukke hele planter, eller bare enkelte blade her og der?

Selvfølgelig kan planterne lige nu godt trænge til udtynding, og så tager vi dem med rod – men når man bare skal plukke til almindeligt brug, hvad gør man så?

Mange hilsner,
Anne

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ivana, 7. juni 2004 kl. 20.30

Jeg er også ny havevejr og har også rucola og spinat. Jeg er absolut ikke ekspert, men jeg har indtil nu plukket bladene enkeltvis, da jeg mener at planterne så har en chance for at give endnu mere, og det ser ud til at virke, jeg har plukket i en måned nu ca. 3 gange om ugen til to personer af gangen, og planterne giver stadig mere.

Hvis du ikke allerede gør det, kan du med fordel plante lidt frø af gangen med et par ugers mellemrum, så har du spæde blade det meste af sommeren.

Rucola selvsår i øvrigt ofte sig selv, hvis man bare lader planterne stå, så måske har du ''naturlig'' rucola igen næste år, men du kan også høste frøene selv og tørre dem. Min far har gjort begge del med stor succes.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 8. juni 2004 kl. 7.59

Der findes to typer Rucola, almindelig og vild. Vild rucola har den fordel at den kommer igen hvert år, tilmed meget tidligt på foråret. Når den bliver for bitter klipper man den ned til 3–4 cm, og så skyder den snart igen med friske blade. Det er i øvrigt oftest vild rucola man køber i butikkerne.

Se www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/salat_og_bladgroentsager/298.html

Nyt svar til emnet »Plukning af salat og spinat«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Plukning af salat og spinat

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider