Skrevet af: Anna M.J., 24. juni 2013 kl. 21.13
Hej .
Er det korrekt at stilkene skal følge med , når man plukker jordbær ? ? .. Der er nogle der siger at stilkene skal følge med , for at planterne kan danne nye bær . Er det korrekt ? .
På forhånd tak .
Skrevet af: Søren S Duun, 24. juni 2013 kl. 22.06
Jeg tror ikke, at der er lavet videnskabelige undersøgelser, som beviser denne påstand og jeg tror heller ikke at du får større høst af denne form for afplukning . jeg kan heller ikke se hvordan det skulle forbedre høsten .
Skrevet af: Henry G., 24. juni 2013 kl. 22.43
Hej Anna et jordbær skal helst plukkes med stilk, for at bærret kan holde sig frisk i flere timer, et bær der er plukket i de tidlige morgentimer, skal jo helst se friske ud, når de kommer ud i butikkerne hen ad formiddagen, men det har slet ikke noget at gøre med planterne, de er nok ligeglade. Hilsen Henry G.
Skrevet af: Søren S Duun, 24. juni 2013 kl. 23.12
Man kan da undre sig over hvorfor at jordbær avlere så ikke sælger jordbær med stilk hvis den er med til at holde bærret frisk . Jeg mener at frugtavlere sælger da kirsebær med stilke . så hvis det er af hensyn til til udseende og ikke holdbarheden eller det er for svært at plukke bær med stilken på så forstå man det bedre . Jordbæravleren får mere vægtmæsigt hvis han fylder mere "grønt" i sine bakker .
Skrevet af: Karna Maj, 25. juni 2013 kl. 12.26
Jeg tror ikke stilken er afgørende for holdbarheden, og jordbærret slipper naturligt stilken ved den grønne top. Derimod skal man ikke hive selve bærret af for at spare at nippe jordbærrene. Hvis man gør det, så bliver bærrene fyldt med vand under skylningen.
Skrevet af: Anna M.J., 25. juni 2013 kl. 20.10
Jeg takker jer mange gange for svarene , - Med venlig hilsen Anna Marie .
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Plukning af jordbær.