Forum

Æbletræ

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Morten Gundestrup Belling, 6. juli 2013 kl. 7.17

Mit gamle æbletræ, Ingrid Marie, giver igen ikke æbler for 3 år i træk. Det er ca. 18 år gammelt. Hvad kan jeg gøre

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 6. juli 2013 kl. 20.07

Hej Morten Gundestrup Belling

Hvad du kan gøre afhænger af årsagen til den manglende frugtsætning - der kan være flere forklaringer:

Der er for langt til "fremmedbestøvere" (= andre æblesorter) eller der er for få bestøvere (bier, humlebier..) eller der har været dårlige forhold til bestøvning (kulde, regn, blæst i blomstringsperioden).
Det kan også være en kombination af flere af disse forhold.

Det er også en mulighed, at der ved beskæring ikke tages tilstrækkeligt hensyn til, hvad der er blomsterknopper og hvad der er skudknopper.
Hvis årsagen findes her er det enkelt at skaffe adgang til meget grundige instruktioner i Jørgen Vittrup's bog:
"Beskæring. Sådan får du mere lys og bedre frugt" 2. udgave 2011 - ISBN 978-87-02-11090-6.

Jeg håber, du får held til at indkredse grunden eller grundene til den manglende frugtsætning - der er næsten ikke noget, som kommer på højde med at nyde æbler af egen avl ;-).

Med venlig hilsen fra
Lone

Nyt svar til emnet »Æbletræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Æbletræ

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider