Skrevet af: Lars Jakobsen, 6. juli 2013 kl. 22.09
Hej alle glade havefolk...:)
Jeg søger nogle jordbærplanter af en god sød sort med store bær, samt stort udbytte og lang høstperiode.
Hvis der overhovedet er en sort der har alle de kvaliteter, hvad hedder denne sort så...?
Er der nogen af jer der har planter i overskud af en sådan sort, eller en anden god sort...?
Mvh
Lars Uthsen Holm Jakobsen
9460 Brovst
23344181
Skrevet af: Lisbeth Antonsen, 7. juli 2013 kl. 20.20
Hej Lars,
jeg undrer mig over at de ikke også skal kunne holde sig 3 uger i køleskab:-)
Spøg til side; de bær man normalt har i haven har oftest en høstperiode på et par uger, og derfor er det nødvendigt med både tidlige og sene sorter til en lang høstperiode. Samtidig har de en kortere holdbarhed end dem man køber. Hvis man ikke skal fortære 1/2 kg til dessert hver dag, vil jeg anbefale dig at forsøge med det remonterende jordbær Ostara. De kan faktisk give bær fra juli til oktober!
Jeg synes, at du skal prøve at søge lidt mere her på siden. Der er nok info til at du vil kunne blive klogere. Jeg så iøvrigt Tv2 Fri en gang i sidste uge. Der blev der nævnt en ny sort ved navn Rumba, som man finder interessant. Du kunne måske afprøve den, og fortælle til næste år, om det stemmer:)
Mvh Lisbeth
Skrevet af: Lars Jakobsen, 11. juli 2013 kl. 20.36
Hej Lisbeth
Tak for dit svar, som jeg vil følge op på når der indhentes nye planter.
Mvh
Lars
Skrevet af: Freya Grossmann, 12. juli 2013 kl. 9.46
Nogle anbefaler også mara de bois. De er svære afskaffe, men jeg har købt frø på amazon.com i år, og de er spiret fint, selv om det er en langsommelig proces. Der er dyrkningsvejledning til.
Eller smager polka og korona godt, men har kort sæson. Giver store bær.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Jordbærplanter søges