Skrevet af: Peter Selmer, 8. juli 2013 kl. 0.18
Kære alle
Jeg anlagde mit første højbed i år oven på min græsplæne. Uheldigvis, og en dyr erfaring rigere, lagde jeg ingen fiberdug på græsplænen og fjernede heller ikke græsset hvilket resulterede i at alt blev ædt af stankelbenslarver. Næste år udvider jeg højbeddet i længden og vil naturligvis tage mine forholdsregler. Så hvad skal jeg lægge i bunden af beddet? Jeg læser meget om forskellige fiberduge men kan ikke rigtigt finde ud af hvad der vil være det optimale valg for mig. Eller skal jeg blot fjerne græsset?
Venlig hilsen
Peter
Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 8. juli 2013 kl. 7.21
Hej Peter,
Det kommer lidt an på, hvor dybe dine bede er - hvor meget jord, du har i dem. Jeg valgte at placere ukrudtsdug i bunden af mine højbede, ikke mindst fordi der er et stykke med skvalderkål ikke mere end en meters penge fra højbedene, så jeg ville ikke risikere, skvalderkålen invaderede bedene. Den optimale løsning er nok at fjerne græsset helt og så ikke bruge ukrudtsdug - også, fordi der er fri adgang for orme og andet, der "arbejder" med jorden. Men det er også mere arbejde at fjerne græsset.
Ikke alle afgrøder har nok i f.eks. 25 cm jord - nogle vil gerne gå dybere. Det afhænger af, hvad du vil dyrke. Men jeg har ca. 30 cm jord over ukrudtsdugen, og jeg har ikke haft nogen problemer med "almindelige" grøntsager - inkl. gulerødder, som nok er det mest "dybtgående", jeg har.
Elsebeth
Skrevet af: Freya Grossmann, 8. juli 2013 kl. 9.38
Jeg ville overveje at overdække stykket med fiberdug i august, da jeg mener, det er der, stankelbenene lægger deres æg.
De lægger dem ovenfra, så hvis de ikke kan få æggene i jorden, kan der heller ikke komme larver.
Men et højbed bliver jo brugt i flæng. Elsebeth skriver "25 cm", men mange højbede er jo endnu højere - fx en meter - hvor højt et bed regner du med?
Jeg anlagde et bed med krydderurter i foråret - gravet direkte i græsplænen - ikke højbed - ej heller kant.
Jeg gravede tørvene af - slog jorden af tørvene og kultiverede 3-4 gange over en uge, hvor jeg hver gang fjernede græstotter og rødder helt væk fra bedet.
Det holder sig forbavsende godt - stort set frit for ukrudt. Og krydderurterne er sat som meget små planter/stiklinger, så det har hele tiden været meget åbent. Det er først nu, det begynder at lukke til.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Valg af fiberdug eller noget andet