Forum

Kålsommerfugleangreb

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jens Agerholm, 9. juli 2013 kl. 13.07

Hej. Så er kålsommerfuglene her. Kan man mon forebygge/undgå larverne, hvis man spuler planterne hver eller hveranden dag?

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 9. juli 2013 kl. 15.09

Nej, det tror jeg ikke på, men du kan reducere skaden markant ved at samle larver en gang om ugen på de planter, hvor der opstår huller :-)

Hvis du altså ikke vil dyrke under net....

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Agerholm, 9. juli 2013 kl. 15.15

Øv, men tak for svaret!

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 9. juli 2013 kl. 16.22

Jeg har net om kålbedene i år - og herligt at vide, at jeg selv skal spise min kål :)

Vi høster det første blomkålshovede i dag, og så er der ellers savoy- og spidskål, der er klar til at blive spist - af os!

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Madsen, 9. juli 2013 kl. 20.29

Det er altså lykkedes mig at dyrke fine spidskål og broccoli uden net. Men jeg var over kålene hver dag og pillede æg og larver af og spulede planter. Og jeg havde kun 12-15 planter. Er man væk en uge er spillet tabt. Man kan sprøjte med Dipel

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 9. juli 2013 kl. 20.49

Det er meget lettere med nettet - der er rigtig mange ting, jeg hellere vil bruge tid på i min have end at pille larver :)

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 9. juli 2013 kl. 21.18

Hej Bente

Har du erfaring med Dipel?
I så fald hører jeg gerne om dem...

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Madsen, 9. juli 2013 kl. 23.06

Hej Tom. Desværre er mine erfaringer med Dipel ikke så store endnu. Jeg fik delvist udryddet kålsommerfugle larver et år de angreb mit drivhus. Jeg havde en del brøndkarse under mine tomater. Kålsommerfugl holder åbenbart meget af brøndkarse. I år bruger jeg det til kål. Indtil videre går det fint. De sidste 4-5 uger har jeg sprøjtet en gang om ugen, men det er nok endnu lidt tidligt at sige hvor godt det er. Tror det først er nu, de for alvor sætter ind. Jeg synes bare kålene er så smukke at jeg helst vil undvære nettet. I England kan man få sort finmasket net. Det er nærmest usynligt, men vist ikke så nemt at få hjem i små portioner.

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 9. juli 2013 kl. 23.34

Det er netop sådan noget net, jeg har - købte det på et fælleskøb sidste år med en bunke havevenner. Og det er næsten usynligt - bare se billedet herunder :)

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 10. juli 2013 kl. 6.41

@Anja

Det må man sige - Kejserens Nye Klæder :)
Hvem sælger det net?

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 10. juli 2013 kl. 7.26

Det kommer herfra:

www.enviromesh.co.uk/butterfly--bird-netting-12-c.asp

Nettet er billigt - men det er ikke meget billigt i fragt, så det hjalp, at vi var en 7-8 stykker til at dele..

Nyt svar til emnet »Kålsommerfugleangreb«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Kålsommerfugleangreb

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider