Skrevet af: René J., 10. juli 2013 kl. 16.40
hvad er der lige glat her ?
og det skete også sidste år, er træet sygt eller hvad ?
René J
Skrevet af: Lone Brems, 12. juli 2013 kl. 3.54
Hej René J
Et bud må være pærerust - en svampesygdom forårsaget af Venturia pirina.
Træet er svækket - men hvad der præcist er udfordringen kan være vanskeligt at afgøre. Det kan være for meget gødning, for lidt "luft" i kronen (giver langsom tørring efter regn og fugt og dermed bedre forhold for svampen) eller der kan være andre smittebærende pæretræer i nærheden.
Du kan læse mere om pærerust ved at søge på svampens navn i søgefeltet øverst på Havenyt's side. Der er også flere råd til, hvad du kan gøre for at få træet til at trives bedre - og en vurdering af, om det er umagen værd.... Det er måske en mulighed at finde et andet voksested og en anden pæresort.
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: René J., 12. juli 2013 kl. 9.27
Mit Clara friss der står 15 meter der fra fejler ikke noget, der er frig luft til kronen, men vi bor i en stor sandkasse (som jo tit er mit problem.. Et meget spartanskt mundlag) og er måske for rundhåndet med min gødning...
Skrevet af: Freya Grossmann, 12. juli 2013 kl. 9.41
Forskellige pæresorter har forskellig resistens overfor rust. Derfor rammer det måske mere det ene træ end det andet. Men læs de links Lone anbefaler, her står det forklaret. Jeg læste dem igår.
Skrevet af: René J., 18. juli 2013 kl. 14.42
nu læser og skirvereg ike så godt, men det jeg er kommet frem til remser jeg lige op her så , så må i ratte mig hvis jeg tager fejl.
sørg for der inge smittede blade ligger på jorden nåre foråret kommer.
beskære til en luftig krone.
fjern alle grene blade og frugter der er smidtet hurtigst muligt.
ikke gøde for meget (som jeg jo nok har gjort da jeg troede at det nok var bedst at gøre med den magre sandjord jeg har)
og er det ikke nok er vi ude i noget med at spørjte og andre slemme sager?
men er det sådan at forstå at det er luftboren over længere afstande så det relt godt kunne komme fre en nabo eller genbo ?
jeg må have lidt styre på det her , for samtlige roser, æble-, pære- og kirsebæretræer har gule blade med sorte pletter på og samtlige mine clare fris (og ikke min conferance, som overskriften ellers sagde) pære er totalt ødelagte.
René J
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hvad sker der for mit conference pærer