Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. juli 2013 kl. 17.01
Hej
Jeg vil så gerne have noget fint kraftigt persille i massevis, men det lykkes hverken med såning eller ved indøb af små potter persille.
Bærer vi os forkert ad med at plukke den? Min gemal nipper kun toppen af den og lader lange grimme stængler stå. Jeg tager hele stænglen med. Kan man klippe persillen ned og regne med at den skyder bedre fra bunden?
Ja, det lyder mærkeligt at spørge om det, men et eller andet gør vi galt.
Voksested? Jord? sol? skygge? gødning?
Mange hilsner
Ingeborg
Skrevet af: Anja Egeriis, 10. juli 2013 kl. 18.12
De kan godt lide en godt gødet jord og sol - og må ikke tørste.
Hvordan dyrker du dem - er det som enkeltplanter eller i bundter?
Enkeltplanter giver de kraftigste planter, når de først er kommet i gang :)
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. juli 2013 kl. 18.58
Hej Anja
Tak for svaret. Jeg har prøvet enkeltplanter - taget ud af de potter man køber - og bundter. Lige nu har jeg begge dele. Jeg har persillen i et højbed, som får ny blomsterjord med gødning hvert år. Jeg har tænkt på at blande lidt sand i jorden. Vanding er ok og der er sol og skygge godt fordelt.
Ingeborg
Skrevet af: Meghan Kjær-Andersen, 10. juli 2013 kl. 20.04
Hej Ingeborg!
Har i haft persille i mange år, eller er det noget nyt i fået?
Er problemet først dukket op nu?
Hilsen Meghan :)
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. juli 2013 kl. 20.34
Hej Meghan
Jeg forstår ikke dit spørgsmål, for persille går jo i stok 2. år, så man er nødt til at have nyt hvert år. Jeg tror, at vi for 2 år siden havde noget fint, kraftigt persille.
I år blev en del af det plantede gult - og jeg regner med at det var gulerodsfluens larver der var på spil.
I min planteskole så jeg forleden en mægtig busk persille plantet i et højbed. (Reklame for højbedet).
Ingeborg :-)
Skrevet af: Kirsten Jakobsen, 12. juli 2013 kl. 18.56
Jeg ved ikke, hvad vi gør for at det er godt, men da haven ikke er stor må der alternativer til så vi har sået i altankasser og hængt dem på plankeværket. Vi har pt klippet den ned i 2 kasser og fået rigtig mange pakker i fryseren. Den der har givet bedst indtil nu er bredbladet persille. De er alle sået i planteskolejord og fået vand reglmæssigt med hjælp fra oven. God sommer med persillen.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Persilledyrkning – og høst