Skrevet af: Jens Agerholm, 18. juli 2013 kl. 11.24
I foråret såede jeg både sommer- og vintergulerødder. Hvad er egentlig forskellen - er den bare, at vintergulerødderne kan holde sig længst?
Skrevet af: Anonym bruger 1, 18. juli 2013 kl. 14.01
Hej Jens.
Sommergulerødder har en hurtigere udvikling end vintergulerødder, så der hurtigere bliver brugelige rødder.
De holder sig så knapt så godt til vinter.
På Lammefjorden eksperimenterede man for nogle år siden med at dække til med et tykt lag halm. Så kunne de levere friskoptagne gulerødder hen over vinteren. Om det er opgivet igen fordi det var for omkostningstungt, er jeg ikke helt klar på.
I haver kan metoden nemmere praktiseres.
vh. Hans
Skrevet af: Tom Andersen, 18. juli 2013 kl. 15.41
Du kan med fordel så vintergulerødderne senere.
Så kan de blive i jorden og dækkes som Hans beskriver.
Det kan du også nu, men det kan godt gå hen og blive nogle meget store/ grove rødder, hvis de får så lang en vækstperiode.
Skrevet af: Anonym bruger 1, 18. juli 2013 kl. 15.53
Er der ikke også noget med, at hvis man sår senere, undgår man det store angreb af orm.
Og så kan de gro til helt hen sidst på efteråret. Jo længere de står i jorden, jo bedre bliver kvaliteten.
Som med mange andre planter oplagrer de sukkerstoffer, når det begynder at blive koldt. Det er faktisk kølervæske til værn mod frostsprængninger.
vh. Hans
Skrevet af: Anja Egeriis, 18. juli 2013 kl. 17.53
De skal stadig dækkes, hvis de bliver sået nu - jeg har haft orm i gulerødder, der blev sået sidst i juli...
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Sommer- og vintergulerødder