Skrevet af: Peter Selmer, 24. juli 2013 kl. 11.37
Kære alle
Jeg kan nu konstatere at mine hindbær får orm i 9 ud af 10 bær hvilket dæmper glæden lidt. Jeg har en ukendt sort fra min mors have og de gror enormt godt og giver et stort udbytte som jeg desværre uønsket må dele.
Jeg har læst om Autumn Bliss der ikke skulle få orm og har 4 spørgsmål før sortskifte iværksættes:
1. Min jord lader til at være god til den sort der er der nu - kan man konkludere at den ligeledes er god til andre sorter?
2. Giver Autumn Bliss torne så jeg kan forvente et stikkende mareridt?
3. Hvornår skal jeg smide dem jeg køber i jorden? De kan købes fra oktober sååååååå.....oktober?
4. Jeg kan finde 10 stk. på nettet til 225 og 5 stk. til 225. Dem hvor der er 10 sælges i bundter og jeg kan ikke rigtig se hvad de andre sælges i - men hvis det er det samme så er de billigste vel et lige så godt valg? Jeg har ikke købt planter på nettet før så er lidt usikker på hvordan de leveres.
Venlig hilsen
Peter
Skrevet af: Lene L., 24. juli 2013 kl. 13.23
Det siges, og stemmer med min erfaring, at hvis man holder jorden under hindbærrene helt ren, ved at hakke ukrudt nogle gange i løbet af sæsonen, slipper man for de fleste orm.
Pubberne fra ormene tørrer ud og udvikles ikke til voksne biller, når de forstyrres.
Efterårshindbær får ikke orm, men de skal naturligvis beskæres korrekt, så de bliver ved at sætte bær om efteråret.
Skrevet af: Anja Egeriis, 24. juli 2013 kl. 18.06
Hindbær er ikke frygteligt krævende i forhold til jord, og hvis dine hindbær trives nu, vil de nye også gøre det :)
Ja - Autumn Bliss har torne, men der fås sene sorter uden, så du må lige google lidt mere, hvis det er vigtigt for dig
Hvis de ikke kan fås før oktober, er det et godt plantetidspunkt :)
Jeg ville ikke være nervøs for at købe de billige af dem - de skal nok komme alligevel, hindbær er ret seje planter!
Og mht. beskæringen af efterårshindbær, så er det superlet. Det hele skal bare skæres helt ned sidst på vinteren (februar/marts), da de giver bær på de nye sommerskud.
Nogle lader dem også give bær på de gamle skud om sommeren og klipper de gamle skud af umiddelbart derefter. Jeg gør det ikke, da jeg får den bedste efterårshøst ved at klippe det hele sidst på vinteren :)
Skrevet af: Tom Andersen, 24. juli 2013 kl. 19.03
Hej Peter
Autumn Bliss er så lækker og nem. Jo, den har noget som nogen med meget sarte fingre kalder torne, men som altså slet ikke kan sammenlignes med Brombær eller stikkelsbær.
Et "stikkende mareridt" er det overhovedet ikke - prøv den og du vil aldrig have andet ;-D
Skrevet af: Peter Selmer, 24. juli 2013 kl. 20.35
Kære alle
Tak for hjælpen og de uddybende svar - jeg er helt overbevist om at dette er sorten for mig.
Vh
Peter
Skrevet af: ’Trine Petersen, 25. juli 2013 kl. 8.12
Hej Peter
Jeg har autumn bliss i haven og er rigtig glad for dem, så kast dig endelig ud i det.
Nu kan jeg ikke se hvor du bor, men jeg har flyttet det meste af mit hindbærbed i foråret, men hindbær er som Anja skriver nogle ret seje planter, så der er rigtig mange af dem der har skudt igen på deres gamle vokseplads. De skal væk her til efteråret, så hvis du bor i nærheden af mig (Jyllinge, Sjælland) er du velkommen til at komme og grave nogle op.
Mange hilsner
Trine
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 25. juli 2013 kl. 8.28
- jeg får også nogle tilovers jeg bor ved kalundborg -
Skrevet af: Freya Grossmann, 25. juli 2013 kl. 9.00
Hvis du ikke bor ved jyllinge eller Kalundborg, så prøv at efterspørger planter på deljorden.dk. Så sparer du de penge!
Skrevet af: Tina K., 26. juli 2013 kl. 12.30
og jeg har Autumn Bliss i Karlslunde :-)
Se også på www.deljorden.dk
Hilsen Tina
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hindbærsorter, jord og orme