Skrevet af: Tom Andersen, 25. juli 2013 kl. 22.51
Har nogle planter, som skulle være denne ært (frø fra Frøsamlerne).
Jeg kan ikke finde hverken billeder eller en detaljeret beskrivelse af planten - især bælgen.
Har du kendskab til ærten?
Skrevet af: Anja Egeriis, 26. juli 2013 kl. 6.50
Fra Frøsamlernes database:
froesamlerne.havegal.dk/database/access_databasen_danname.php?dansknavn=%E6rt&page=48
Jeg tror, at det kan ses af ikke-medlemmer også - prøv det :)
Skrevet af: Tom Andersen, 26. juli 2013 kl. 7.42
Hej Anja
Kan du se noget billede der? Og hvad er "sværdformet bælg"?
Er naturligvis medlem og har også lagt spm der.... :-)
Skrevet af: Clara Andersen, 26. juli 2013 kl. 22.49
Jeg har også rodet i databasen, nu Anja har fundet den frem, for jeg har i år sået nogle tjekkiske ærter, der var efterladt på et PØ-møde engang. Og i dag har jeg høstet de første 3 bælge, men de er hverken saftige eller søde. Om det skyldes tørken, de er ellers vandet godt, eller sorten er til gule ærter eller høns, ved jeg ikke. Ærgerligt, for der er mange, og de nærmer sig 2½ meter nu, skulle kunne blive 3 meter.
Jeg fandt ingen tjekkiske ærter i databasen. Og så, at kun nogle ærtesorter har foto ved nederst til højre i siden.
Skrevet af: Bente Madsen, 27. juli 2013 kl. 10.04
I år har Camilla Plum et forsøg med en del ærtesorter i samarbejde med Frøsamlerne, måske er der Info at hente.
Skrevet af: Tom Andersen, 27. juli 2013 kl. 13.26
Hej Bente
Ja, der kommer nok billeder fra de forskellige forsøg, når bogen udgives engang.
Lige nu har hun ingen billeder - til salg altså :-)
Skrevet af: Bente Madsen, 27. juli 2013 kl. 18.30
Tom, jeg tænkte du kunne tage derop og lure, hvis du altså bor i nærheden.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Kender du Fredrik den VII’s ært?