Skrevet af: Hanne Andersen, 31. juli 2013 kl. 17.27
jeg har en græsk orogano som jeg gerne vil tørre så jeg har noget til vinteren men jeg ved ikke hvordan jeg skal gøre dette da det er noget nyt jeg prøver
pt.har jeg nogle blade liggende på bageppapir i vinduskarmen for at tørre men synes at de bliver mørke i kanterne ville da gerne at de beholdt den grønne farve
men har også citronmelisse og citronverbena som jeg også gerne vil vide om man kan tørre til senere brug
jeg vil helst ikke bruge ovnen til tørring da jeg har prøvet men synes at krydderurterne bliver brune og kedelige
og når jeg laver urtesalt gør jeg det ved at tørre i vinduskarmen og de holder deres pæne farve hvilket jeg synes ser frisk og dejligt ud
Skrevet af: Freya Grossmann, 31. juli 2013 kl. 18.29
Jeg har tørret citronmelisse med sukker - sammen med andre af "dessert-urterne", fx mynte. Det har også været fint.
Lavet det som urtesalt, bare med sukker.
Skrevet af: Tine Horsum, 31. juli 2013 kl. 19.09
De kan tørres i ov ved 50 grader i 12 timer (sæt en grydeske i klemme i ovnlågen, så der kommer luft til). Tør på en en rist og læg dem på et viskestykke eller andet bomuld. En stofble kan fint bruges.
Hældes på rene glas (gerne mørke) og låg på omgående.
Se fx Annamärtha Bogens "Krydderurter på Knatten" (en ældre sag, men biblioteket har den nok!
Ellers kan krydderurter fryses.
Lufttørring: Bundt urterne og hæng den i loftet på et luftigt sted. Soltørring vil nok få de lækre aromatiske /æteriskeolier til at fordampe og dermed vil urterne miste smagen.
Held med det!
Mvh
Tine
Skrevet af: Tine Horsum, 31. juli 2013 kl. 19.10
Rettelse: Hun hedder BORGEN (som forlaget) til efternavn....
Skrevet af: Hanne Andersen, 2. august 2013 kl. 10.14
Hej Tine
Tak for svaret /svarene
du skriver at de skal lægges på " en ble eller linende men det er vel først når de kommer ud af ovnen og gør det med at grydeskeen er i klemme at de ikke mister farven
jeg har tidliger på året prøvet det med at tørre urtesalt i ovnen men synes at alle urterne samt citronskal blev svat lysse brune og ikke beholdt farven som jeg godt kunne ha tænkt mig da jeg synes at det ser mere inbydende ud
Skrevet af: Tine Horsum, 2. august 2013 kl. 13.13
Nej, de skal ligge på stof, på en rist/stativ lavet af kyllingetråd evt, men stof, så det ikke falder ned på metallet.
Det med skeen i klemme er, så der kommer luft til. 50 grader er ikke så meget.
Med luftcirkulation burde det ikke blive brunt. Det er forresten sidste øjeblik for tørring- inden urterne bliver for grove.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Tørring af krydderurter