Forum

Hvornår bliver en kompost kold?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. august 2013 kl. 22.07

Hej
Takket været mange fine svar på mine mange kompostspørgsmål, har jeg nu ordentlig gang i den grønne beholder og de andre 2 kompostbunker har også været varme. De har fået tilført kalk i flere omgange. Jeg har dækket til - eller vandet efter behov. Nu er de imidlertid ved at være kolde. Hvad betyder det? Skal jeg bare blive ved med at lægge affald ovenpå? Vil det blive varmt igen?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 1. august 2013 kl. 22.32

De lettest tilgængelige sukkerstoffer er nu gæret færdig i din kompost og blevet omdannet til mere tilgængelige plantenæringsstoffer. Det er gæringen som udvikler varme, og den er slut i det gamle materiale.
Herefter fortsætter en langsom forbrænding/nedbrydning, som tager mange år, indtil alt humussen er omdannet til plantenæringsstof og CO2.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. august 2013 kl. 11.28

Tak for svaret Hans Pedersen.
Vil det sige at jeg bare kan kaste nyt affald på bunken, som også er svundet betragteligt? En gang imellem roder jeg lidt op i affaldet med en greb for at give lidt luft. Jeg vander i tørre perioder og dækker bunken af med plastik bagefter. Jeg regner med at kunne fortsætte med bunken året ud?

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 2. august 2013 kl. 13.35

Hej Inge.

Den gamle kompost indeholder nu nogle frigivne næringsstoffer bl. a. nitrat.

Hvis du blander en del af det gamle op i noget nyt haveaffald, vil denne nitrat være med til at sætte gang i omsætningen af det nye.

vh. Hans

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 2. august 2013 kl. 21.53

Hej Inge Hansen

Dine bunker bliver ikke varme igen ved at få tilført småbunker af ikke omsat materiale - heller ikke, selv om det bliver blandet op med det omsatte. Men Hans Petersen har ret i, at blandingen af omsat og ikke omsat materiale medfører en hurtigere omsætning - men altså ikke varmeudvikling som den, der finder sted i en stor bunke af uomsat organisk materiale.

Så hvis dit mål har været at få bugt med flest mulige ukrudtsfrø og få en kompost, som kan bruges til jorddækning i den sidste del af vækstsæsonen i 2013, vil det mest hensigtsmæssige være at løsne og vende rundt på dyngen nu, overdække den og så begynde at bruge af den, når du har behov for det.

I stedet for at blande "nyt" materiale ind i den omsatte bunke er det mere hensigtsmæssigt at samle en del bunker og så sætte en ny varmkompost på ca 1 x 1 x 1 meter. Det er et fint tidspunkt at få startet en varmkompost her i sensommermånederne!

Med venlig hilsen fra
Lone

Nyt svar til emnet »Hvornår bliver en kompost kold?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hvornår bliver en kompost kold?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider