Forum

Kan kartofler tages op nu til opbevaring

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mette Pedersen, 5. august 2013 kl. 10.20

Overskriften siger næsten sig selv.
Kan jeg grave mine kartofler op nu til opbevaring, eller skal jeg vente til toppen er visnet ned?

På forhånd tak :)
/Mette

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Olsen, 5. august 2013 kl. 10.43

Følger lige med, og er der ikke noget med at man kan klippe toppen af?

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Pedersen, 5. august 2013 kl. 10.44

Det kan man godt. Men jeg vil gerne plante jordbær der i stedet, så er nødt til at fjerne dem helt.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eelke Wijnsma, 5. august 2013 kl. 13.07

Hej Mette, det kan du godt. Du skal bare være meget påpasselig med ikke at ødelægge skrællen udenpå kartoflen. Hvis den bliver ridset eller brudt, så kan du få råd i dem. Prøv at tage dem op meget forsigtigt og alle dem som kommer op helt kan du lægge i en kasse med sand, som du gør lidt fugtigt og stille dem mørkt og køligt.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 5. august 2013 kl. 13.09

Hvis du tager dine kartofler op nu skal de opbevares mørk og kølig . Men hvorfor lader du dem ikke være til du skal plante jordbærene ud ?. Du kan plante dine jordbær i potter og så plante dem ud senere på året .

Apropo det med at fjerne toppen så er det kun hvis man konstatere begyndende kartoffelskimmel ellers lader jeg dem sidde .

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 5. august 2013 kl. 13.26

Hej Mette Pedersen & Johnny Olsen

Man kan vurdere om kartoflerne er modne til opbevaring ved at prøve om det er let eller svært at skubbe skrællen af med en negl.
Er det let at gøre er kartoflen ikke langtidsholdbar - er det svært (og har kartoflen ikke mekaniske skader eller skader efter skimmel) er den klar til langtidsopbevaring.
Tip til god opbevaring finder du i Karna Maj's artikel "Dyrkning af kartofler" - søg den i feltet øverst på Havenyt's side.

Har du brug for jorden er det jo ikke rigtig et valg at lade knoldene ligge, hvor de er nogen uger endnu ...
Måske kan du sætte forbruget op - men høsten kan jo være uoverkommelig at spise sig igennem på nogen måneder ;-)
Skulle det være tilfældet kan du kan måske overveje at bytte noget af kartoffelhøsten væk - og så "få tilbage" i form af andres overskud enten af langtidsholdbare kartofler eller andet hjemmeavlet.

Til Johnny Olsen - Hvis kartoffelskimmel er et problem kan man klippe toppen af planten, inden der er for mange blade, som er nedbrudt. Man fjerner alle blade og stilken over jorden og er der så et tilstrækkeligt lag jord over kartoffelknoldene til at forhindre eller forsinke skimmelsvampesporerne i at trænge ned til knoldene kan man på denne måde sikre høsten. Men det er et sats - og det er ikke hver gang muligt at undgå skimmelangreb i knoldene med denne metode, blandt andet fordi det, som er vurderet til at være et tilstrækkeligt tykt lag jord kan skylles væk af rigelig sensommernedbør (bortskylningen kan man søge at hindre ved at overdække kartoffelstykket med et lag halm).....'
Hvis kartoflerne ikke angribes af skimmelsvamp vil toppen visne ned af sig selv - men det sker så sideløbende med knoldenes modning og er en mange uger lang proces.

Med venlig hilsen fra
Lone

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Pedersen, 5. august 2013 kl. 15.45

Jeg har et viktualierum i kælderen, så det er vist ikke noget problem, og så mange kartofler har jeg heller ikke. Men jordbærrene skal flyttes fra én have til en anden, og det skal helst gøres inden for længe, så det er bare derfor :)

Jeg har nogle store net, kan de bruges til opbevaringen?

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 5. august 2013 kl. 16.06

Hej Mette.

De skal opbevares fuldstændig mørkt.
Der skal ikke meget lys til før de bliver grønne, og så er de ikke til andet end læggekartofler næste år eller til at smide ud (giftige).

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Pedersen, 5. august 2013 kl. 16.17

Oki dokes :)
Så kommer de da bare i en kasse.
Tak for hjælpen

Nyt svar til emnet »Kan kartofler tages op nu til opbevaring«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Kan kartofler tages op nu til opbevaring

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider