Forum

Kiwi

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 11. august 2013 kl. 16.14

Så er den første trediedel af vores kiwi høst i år overstået, det blev til 274 stk. hvoraf der blev lavet 14 store glas velsmagende marmelade, vores barnebarn "hjalp" med plukningen, så hun tjente sig et glas med hjem. Næste gang vil være, når frosten har taget bladene. Hilsen Henry G.

1 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 11. august 2013 kl. 17.47

Er det stikkelsbær kiwi du har, og hvor mange planter.

2 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 11. august 2013 kl. 20.35

Hej Mogens det er den storfrugtede kiwi jeg har, de 274 frugter jeg har plukket for et par dage siden, var 11 - 12 cm i omkreds (diameter 35 - 40 mm) og jeg har een hanplante og een hunplante der er plantet ved en vestvendt garagemur, planten har givet mellem 450 og 840 frugter hvert år de sidste 12 år, jeg har tit forsøgt at sætte et foto ind, men det er kun lykkedes een gang. Henry G.

3 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 11. august 2013 kl. 21.08

Det er dog enormt på bare 2 planter.
Vedr, at sætte foto ind, så prøv at kikke lidt på TinyPic.com på Google, godt nok på engelsk, men tryk lige på : oversæt denne side. Jeg skal gerne hjælpe hvis det er nødvendigt.

4 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 1. oktober 2016 kl. 16.27

Så er der lavet marmelade af 172 Kiwifrugter, og 85 hele syltede (de mindste), resten af frugterne, der har næsten fuld størrelse, får lov til at sidde på planten, indtil den første frost får planten til at smide bladene. Jeg prøver at medsende et foto. Hilsen Henrt G.

5 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 1. oktober 2016 kl. 16.43

Stadig imponerende :) Må vi se et billede af planten?

6 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 1. oktober 2016 kl. 22.14

Jeg vidste ikke at den storfrugtede kunne klare en dansk vinter. Kender du sorten?

7 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 2. oktober 2016 kl. 8.46

Det kan den sagtens - jeg har en 5 år gammel Jenny, som har overvintret i en stor krukke ude. Jeg har dog ikke fået frugter endnu, men håber at det hjælper at plante den "rigtigt" ud inden så længe...

8 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 2. oktober 2016 kl. 8.50

sorten JENNY er selvbestøvende - vores har været frit udplantet i 10 - 12 år og giver en masse frugt hvert år de er bare noget mindre end Henry´s

9 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 2. oktober 2016 kl. 11.28

Du har også et fedt klima til den slags... Men jeg må da se at finde ud af, hvor min skal plantes ud :)

10 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 2. oktober 2016 kl. 11.31

Hej Anja her kommer forhåbentlig et foto af vores Kiwi planter, til venstre for døren står han - planten til højre hun - planten, der dog fylder ca 1,5 m mere mod højre. Hilsen Henry G.

11 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 2. oktober 2016 kl. 13.14

Skønt, frodigt indgangsparti Henry!

Og så kan man lige nappe en kiwi, mens man venter på, at døren åbnes :)

12 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 2. oktober 2016 kl. 17.26

Det ser dejlig frodigt ud :) Tak for billedet, Henry!

13 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 9. november 2016 kl. 14.30

Så er resten af Kiwi høsten kommet i hus, efter den første frostnat faldt bladene af planten, og vi kunne finde alle de resterende 577 store flotte Kiwi frugter på planten, d.v.s. alt i alt har vi i år plukket 834 stk. så nu har vi en del vitaminer i hus, alle frugter er lagt enkeltvis i æggebakker (fra store æg) og fylder ca. 1/4 af gulvet i vores udestue (frostfrit), der kan de holde sig til hen i foråret. Hilsen Henry G.

14 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 27. november 2018 kl. 21.31

Så kom de sidste Kiwi frugter i hus, denne gang var der i alt 1392 stk på planten, på grund af tørken havde de ikke alle fuld størrelse, men så blev der heldigvis også nogle til marmelade og hele syltede frugter. Hilsen Henry G.

15 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 27. november 2018 kl. 22.40

Hej Henry

Hvilket sort det du dyrker? Vi stod og var ved at købe en sort jeg ikke lige kan huske på hvad hed, men den skulle give store frugter.
Istedet købte vi sorten Jenny, der skulle give frugter, der skulle være ca 3 til 5 cm og mest af alt er denne selvbestøvende.

Har du erfaring med den?

Jeg havde tidligere den man kalder stikkelsbær kiwi på trods af at den satte småt med frugter i nogle år løb jeg tør for tålmodighed. Selvom den blomstrede og blev besøgt af humlebier udeblev frugterne ofte.

16 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 29. november 2018 kl. 15.23

Okay det kan han så ikke svare på..

17 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 29. november 2018 kl. 22.03

Jeg har ingen erfaring med småfrugtede Kiwi, derfor intet svar på det. Henry G.

18 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 29. november 2018 kl. 22.46

Øv jeg var hel sikker på at jeg kunne trække noget viden ud af dig for det er godt ikke meget viden jeg kan finde i mine havebøger. Jeg gider hellere ikke og købe noget, der lover meget mere end det kan holde.

Men tak for svar...

19 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 16. april 2019 kl. 22.17

Så er de resterende Kiwi fra sidste års høst brugt, de har været opbevaret det helt rigtige sted mørkt og let kølig ved ca. 12°. Henry G.

Nyt svar til emnet »Kiwi«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Kiwi

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider