Skrevet af: Freya Grossmann, 16. august 2013 kl. 20.48
Har denne ukrudtsplante overalt i køkkenhaven.
Den er sådan set ikke problematisk, da den er let at rive op, men det kunne være sjovt at vide, hvad den hedder - og evt. Hvilken familie, den tilhører.

Skrevet af: Søren S Duun, 16. august 2013 kl. 21.39
Hej Freja.
Den hedder kortstråle
Hilsen søren

Skrevet af: Søren S Duun, 16. august 2013 kl. 21.54
Jeg ved ikke om det er håret eller kirtel kortstråle . Der står at den blev opdaget i 1927 herhjemme og at den breder sig i velgødet jord.
Jeg har også haft mange af dem, men efter at jeg har fået mere halm i gødningen har de været på retur . Men frø er der masser af i jorden .
Skrevet af: Freya Grossmann, 16. august 2013 kl. 21.55
Tak - så er det nemmere at slå den op. Hvilket jeg gjorde, og kan se, at den skal holdes i skak - hvilket jeg også gør. Den må bare ikke sætte frø...
Skrevet af: Freya Grossmann, 16. august 2013 kl. 22.22
Det er den hårede version, jeg har. Men tror ikke det gør en forskel på bekæmpelsen.
Heldigvis ikke rodukrudt - jeg har faktisk en skvalderkålfri have... Kun enkelte tidsler, så jeg tager kortstrålen i stiv arm.

Skrevet af: Søren S Duun, 16. august 2013 kl. 22.37
Jeg har været gidsel fri i mange år indtil mine nye naboer misligeholdte deres have og dyrkede tisler , så nu har jeg dem i den.
Skrevet af: Eva Thuesen, 20. december 2015 kl. 15.24
De mest slemme ukrudts former kan kun være Agerpadderok og Gærdesnerlen. De har rødder langt ned i jorden. Naboen har Gærdesnerlen lige ved siden af os og er kraftig "bevægelse" mod vor grund. Så alle de andre ukudts former med frø spredelse syntes jeg ikke er det værste dog en pestilens når naboen er ligeglad med hvordan deres have ser ud. (disse mennesker skulle aldrig have hus og have!)
Skrevet af: Henriette Christensen, 27. september 2017 kl. 21.54
Jeg har kortstråle over alt i min køkkenhave, og kan bare i komme i bund med den. Nogle der har nogle gode råd.
Skal jeg sætte grise i jorden i vinter? Høns? Eller andre det har en effektiv måde ar bekæmpe den på?
Skrevet af: Tine Andersen, 28. september 2017 kl. 17.32
Ryk/hak den op, når du ser den. Men den laver mange frø, der kan ligge længe i jorden.
Medmindre du ellers vil holde svin (og bemærk de meget kringlede regler for frilandsgrise!), så kan du jo godt...
Mvh
Tine
Skrevet af: Tine Andersen, 28. september 2017 kl. 17.35
Det værste krudt er altså brombær!
Mvh
Tine
Skrevet af: Tom Andersen, 28. september 2017 kl. 17.54
Ukrudt kommer på al bar jord og kortstråle er en af de nemme at luge. Har man mange igennem flere år, så er man for lidt i haven :-)

Skrevet af: Lars Holt, 29. september 2017 kl. 9.32
Når man har luget kortstråle, skal den rives sammen og fjernes. Den modner frø utrolig hurtigt på luget ukrudt.
Vi bekymrer os ikke så meget om kortstråle - den kom til ejendommen her under krigen sammen med tørven, men det var før vores tid.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hvilken ukrudt er denne?