Forum

Skuffende surkirsebærtræ

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 16. august 2013 kl. 22.25

Jeg plantede sidste efterår et surkirsebærtræ, men det har skuffet fælt. Det inderste af grenene er bare og flere grene var gået ud da foråret kom.
Jeg ville egentlig gerne skifte træet ud med et blommetræ, men går det at plante et træ med stenfrugter i samme hul, eller er der allerede kommet jordtræthed?

Mvh Mette

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 17. august 2013 kl. 8.54

når surkirsebærtræet ikke har stået der længer skal du bare skifte en trillebørfuld jord så tror jeg ikke der er nogen risiko for noget som helst

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 17. august 2013 kl. 18.46

Tak Mogens

Det tænkte jeg egentlig også, men det var rart at høre en andens mening. Så billigt er det heller ikke at købe nye træer (især fordi der tit sniger sig lidt mere end beregnet med i kurven når jeg køber ind på planteskolen!!!!)

Mvh Mette

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 17. august 2013 kl. 18.49

Forresten kan Opal blommetræ anbefales?
Jeg har købt Opal blommer i supermarkedet, de var ikke noget at skrive hjem om. Men måske er det det samme som med tomater- de hjemmedyrkede smager bare bedst?

Mvh Mette

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 17. august 2013 kl. 20.05

Hej Mette
Nu har vi haft hårde vintre og så sker det at både hele træer og grenpartier kan gå ud. Men det skal ikke afholde dig fra at plante et blommetræ i samme hul, men som Mogens skriver, skift - en trillebørfuld jord - eller måske bare en 20 liters spandfuld - så skulle der slet ingen problemer være - og så er kirsebær og blommer slet ikke så meget i familie, at det skulle være problemfyldt.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 17. august 2013 kl. 21.05

Opal blommer smager virkelig godt, søde og saftige og træet giver hvert år enormt mange frugter (undtagen i år hvor vinteren varede så længe at bierne blev forsinkede). Det bliver et stort bredt og flot træ som er selvbestøvende.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 18. august 2013 kl. 20.31

OK så bliver det et Opal træ. Så må vi krydse fingre for en lidt mildere vinter i år. Tak for hjælpen.
Mvh Mette

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 19. august 2013 kl. 8.13

Jeg har også Opal blommer i haven, og sjovt nok har vi aldrig haft så mange blommer som i år.........så her har der altså ikke været problemer med bestøvningen.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Lyngsø, 12. november 2013 kl. 12.27

det har været et godt blommeår i år. Jeg har måtte tynde ud og fjerne 75 % af blommerne og alligevel brækkede der en stor gren af victoria-blommetræet

Jeg har også Opal i haven. Opal spiser vi og Victoria både spiser vi og fryser ned til blommemarmelade, saft, bagværk osv.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 12. november 2013 kl. 15.17

Her har det også været et super blomme år, mine forældres træer gav helt utrolig flot og der blev også tyndet voldsomt ud.

Personligt er jeg mere til jubilæum og Victoria end opal blommerne...

Nyt svar til emnet »Skuffende surkirsebærtræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Skuffende surkirsebærtræ

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider