Skrevet af: Corina Andersen, 18. august 2013 kl. 11.44
Hej.
Jeg har et lidt pinligt spørgsmål. Vi har i foråret plantet både squash. græskar og pyntegræskar i vores køkkenhave. Men i løbet af sommeren og med alt den regn vi har fået, er sedlerne med sortens navn forsvundet helt. Så nu har vi lidt svært ved at finde ud af om de squash/græskar vi har høstet kan spises. Håber der er nogen der kan hjælpe os.
Skrevet af: Corina Andersen, 18. august 2013 kl. 11.45
Det andet græskar jeg er i tvivl om
Skrevet af: Corina Andersen, 18. august 2013 kl. 11.45
Og den sidste
Skrevet af: Freya Grossmann, 18. august 2013 kl. 12.11
Mit bud er en squashtype - og at 1 og 3 er den samme.
Jeg ville spise dem!
Skrevet af: Lone Brems, 18. august 2013 kl. 18.02
Hej Corina Andersen
Du bør smage på både squash og pyntegræskar, som du høster for at anvende dem i madlavningen.
Dels er der mange pyntegræskar, som indeholder bitterstoffet cucurbitacin, der har giftvirkning i menneskekroppen - dels er muligheden for krydsbestøvning mellem spiselige squash og "giftige" pyntegræskar til stede, når begge dyrkes i nærheden af hinanden - og dyrket i samme have er jo i høj grad i nærheden af hinanden...
Inden du går igang med smagerunden kan du skaffe dig mere viden i Karna Maj's artikel "Bitre squash og græskar er giftige"
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Søren S Duun, 18. august 2013 kl. 22.15
Jeg vil også tro at 1 og 3 var spiselige . I ihvertfald med 1.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Kan disse spises?