Forum

En roe eller lignende

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Sørensen, 18. august 2013 kl. 16.10

Hej alle.
Jeg var på marked i dag. Købte denne. Kan ikke huske navnet, men nogen der kender den og hvordan den kan tilberedes. ? På forhånd mange takker. God søndag fra Vibeke

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 18. august 2013 kl. 16.45

Er det ikke en majroe ..? Det.er jeg næsten sikker på. Den kan rives på rivejern og bruges rå eller koges .

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 18. august 2013 kl. 17.21

Ikke majroe - den er mig bekendt aflang.

Det er en kålroe eller kålrabi. Kålrabi bruges dog om flere forskellige grønsager (bl.a. også om glaskål). jeg tror det er landsdelsbestemt. Kommer bl.a. Af tysk: kohlrabi.

Jeg bruger den fx til kartoffelmos, ca 50/50. Man kan også komme gulerødder i, hvis man synes.
Den smager mildt af kål.

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 18. august 2013 kl. 18.16

Hej Vibeke Sørensen

Endnu en mulighed for spændende tilberedning:

Skrub den godt, skær top og rod væk. Skær den i tern på ca 1,5 x 1,5 cm og vend ternene i en blanding af smør og sennep, der er varmet godt igennem på panden. Når der er vendt godt rundt på alle tern, dæmpes varmen og der lægges låg på panden. Simrer ca 15 minutter og vendes rundt et par gange undervejs; tilsæt evt en sjat vand, hvis det hele bliver lidt for tørt..

Dejligt tilbehør til rå salat, til frikadeller eller en kålpølse - og skal det være helt festligt kan retten spises med gyldenstegt bacon og rugbrød til.

Med venlig hilsen fra
Lone

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 18. august 2013 kl. 19.19

Tror mere på en bladbede, eller knudekål.

Kålrabi er det vist ikke. Kålrabi/kålroer er slet ikke røde. Jeg fodrede mine kaniner med kålroer, og de lignede mere roer (aflange). De smagte udmærkede rå, det kaninerne fik var skåret ud som tykke pommes frites- og var vaskede.

(Og et lille sidespring: Den mosegris, der oplagrede kartofler i kilovis bag olietanken, udhulede hele to kålroer for mig! Det var sådan lidt fjystisk- der var to roer tilbage, men de var helt hule. Det lille møgdyr!)

Dengang fik jeg mine roer ved en kvægbonde, men i dag er det nærmest umuligt at få kålroer, de er gået næsten helt ud af drift. Og de er indrømmet meget arbejdskrævende, med lugning etc, i DK dyrkes der stort set kun sukkerroer....

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 18. august 2013 kl. 20.22

Kålroen (Kålrabi) "Bangholm" er rød og kunne minde om den på billedet - dog en lille en af slagsen ...

Jeg har ikke kunnet finde den i handelen de senere år. Det er jeg lidt ked af, da den smager vildt godt som "stuvet hvidkål".
Er det den, så er den gul indeni.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 18. august 2013 kl. 20.36

Den er vist først gul efter kogning. Man kunne en overgang få dem - i sæsonen - i ISO i Kbh.
Ellers er det mest torvehandlere og i kasseordninger, man finder den. Og meget ofte røde/violette.

Den er også god kogt med en smørklat på.

Knudekål er det samme som glaskål. Bladbeder har ikke nogen knold.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 18. august 2013 kl. 22.09

Smager den ikke meget af blomkål når den er kogt?

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 18. august 2013 kl. 22.20

Mere hvidkål synes jeg, men jeg har heller aldrig syntes, at blomkål smagte af kål... Men det gør den selvfølgelig.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Sørensen, 19. august 2013 kl. 7.55

Mange tak alle sammen for ideer til tilberedning m.m. Men den knold er vist lidt usikker for bestemmelse. Jeg mener hende på markedet fortalte at den skulle prøves i gartneriet dette år, og vidste ikke helt hvad det var, men mente det var en afart af majroe og kunne bruges som sådan. Jeg mener der på skiltet stod moget med "j" som navn. Nå, men jeg prøver at skære i den, smage og tager så beslutning derfra. Måske rive hvis den er god rå. Ellers kog/stegning. Eller gryderet. Den skal nok blive god. Jeg kommer en del i Tyskland, og der er de langt mere fremme med kål og roer. Men de laver også meget gryderetter...
God uge til alle

Nyt svar til emnet »En roe eller lignende«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > En roe eller lignende

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider