Forum

Forslag til efterår/vinter afgrøder.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Christian Garbenfeldt, 15. juni 2004 kl. 20.43

Jeg er den lykkelige ejer af en dejlig kolonihave. Vi har ca 150 kvm køkkenhave, som spirer og gror på livet løs.

Men nu er det sådan at der ikke går særlig lang tid før vi graver mange af afgrøderne op, og så efterlader vi jo et bart stykke jord.

Så er det jeg meget gerne vil have jeres råd, og forslag til hvad jeg kan dyrke, på den megen plads der bliver ledig.

Håber på jeres svar!

Med venlig hilsen

Christian Garbenfeldt

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 17. juni 2004 kl. 10.49

Ud fra min kun 1-årige haveerfaring vil jeg foreslå følgende:

Salat
Bønner
Pralbønner
Bladbede

Forspir evt. ovenstående så planterne er klar når jorden er det. Evt. i frøbed.

Radiser
Div. orientalske bladgrøntsager
Kryddderurter som persille, dild, koriander mfl.

Vårsalat
Vinterportulak

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Garbenfeldt, 17. juni 2004 kl. 11.38

Jamen det går jo ikke.

Det er jo sommerafgrøder.

Det skal være ting jeg kan så når sommerafgrøderne er væk.

Nogen som evt. dækker jorden godt, og først skal høstes hen i sept. okt. nov. dec.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 17. juni 2004 kl. 15.03

Tingene er heldigvis ikke så enkle, som du forestiller dig.

Det er fortsat muligt så og plante i ledig jord. Og således vil det være en rum tid endnu.

Dyrker du tidlige eller mellemtidlige kartofler, kan du løbende erstatte de opgravede med andre for spirede læggekartofler.

Det er også muligt at så sommergulerødder i ledig jord. Det vil sige, at du kan få fine nye gulerødder til efteråret.

Du kan plante porrer og diverse kål. Ikke nok med det, men du kan så eksempelvis blomkål 1. juli i potter indendøre til senere udplantning.

Salat og dild med videre kan sås løbende i flere uger endnu. Juni er den ideelle måned at så bønner i.

Man må til formålet vælge frø og planter med en kort udviklingstid for at få et tilfredsstillende resultat.

Det reelt største problem er, at havecentre og planteskoler sjældent er leveringsdygtige i ret meget efter 1. juni.

Tænk engang på, at ingen i fordums tid med respekt for naturens luner drømte om at plante porrer før efter sankthans.

Med venlig hilsen

Ole Nielsen

Nyt svar til emnet »Forslag til efterår/vinter afgrøder.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Forslag til efterår/vinter afgrøder.

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider