Forum

Chilifrugter

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Marita E., 23. august 2013 kl. 21.25

Hej

Jeg har en flot chiliplante i en krukke (Chokolate Cherry chili) den er fuld af små og større frugter. Jeg har forstået at denne chiliart får "lilla"/brune frugter når frugten er moden og klar til at høste... alle mine chilier er grønne...kan de nå at modne på planten eller skal jeg pille de store frugter af?? Jeg regner med at lave dem til en pasta - henkoge dem på glas... men hvornår høser i jered chilier??

Håber at nogen har gode forslag :-)

mvh Marita

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jenserik Laugesen, 23. august 2013 kl. 23.12

Hej Marita...du kan jo også bruge chilli grønne de skal ik altid være modne du kan sylte de grønne eller lave dem til pesto....er selv storforbruger af chilli pga familie på Srilanka...de grønne kan være ligeså stærke som de modne

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 24. august 2013 kl. 6.44

Du skal endelig ikke pille dem af - de får først den rigtige smag, når de er modne. Chilier er længe om det, men det skal nok komme :)

Det er rigtigt, at der også kan være styrke, når de er grønne, men den endelige styrke er der først, når de er helt modne.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 24. august 2013 kl. 6.46

Vi er jo også kun i august måned - jeg har chilier på friland,og jeg regner da med, at de modner helt hen i september/oktober, hvis nattefrosten holder sig væk :)

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marita E., 24. august 2013 kl. 12.00

Tak for svar...jeg lader chilierne blive på busken. Jeg vil tage planten ind, inden frosten kommer.....skal den klippes ned inden, omplanteres, stå mørkt/koldt??

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 24. august 2013 kl. 14.40

Jeg overvintrede en chiliplante i vindueskarmen. Den blev vandet lidt, men fik ikke gødning vinteren over. Den så kedelig ud, da den tabte en del blade, men til foråret fik den masser af nye skud og jeg havde ret hurtigt chilier.
Jeg vil egentlig tro, at planten står bedst meget lyst og lidt køligt. Og du behøver ikke at klippe den ned.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 24. august 2013 kl. 15.55

I kan læse om overvintring af chiliplanter på nedenstående link - der er mange måder at gøre det på:

chilifan.dk/da/forum/?forumID=11

Uanset metoden vil nogle af dem formentlig ikke klare vinteren - men dem, der gør det, leverer dejligt tidlige frugter :)

Nyt svar til emnet »Chilifrugter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Chilifrugter

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider