Skrevet af: Inge T., 6. september 2013 kl. 10.28
jeg har et æbletræ med røde sommer æbler ( ikke Discovery) hvor æblerne falder ned i stor mængde dagligt. Kan jeg for at redde nogle af æblerne til spisebrug plukke ned dem ? Jeg har prøvet test metoden, med at dreje et æble, men det slipper ikke. De er også syrlige, hvis jeg taget et æble direkte fra træet.
Hvis jeg vælger at plukke ned, vil æblerne så få den gode smag, som nedfaldsæblerne har?
Inge
Skrevet af: Lone Brems, 6. september 2013 kl. 21.47
Hej Inge T
Din test på om æblerne er modne er OK. Hvis du vælger at plukke nu og lad dem ligge nogen uger eller måneder skal du ikke forvente, at de kommer til at smage som nedfaldsæbler, der jo er modne før de slipper deres tag i frugtsporen og dratter ned.
Det er nok ikke umagen værd at plukke til spisebrug....
Du kan måske have held med at koge saft af de syrlige, ikke modne æbler. En mulighed er at tilberede saften som gele eller du kan gøre dig erfaringer med at tilsætte saften som fortykningsmiddel (pektin) i syltetøj. Den syrlige saft kan også koges ind til sirupsagtig konsistens og anvendes som smagsgiver i sammenkogte retter eller sauce.
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Inge T., 11. september 2013 kl. 12.55
hej Lone!
Tak for dit svar. Jeg vil overveje, at koge saft af æblerne, for det er synd, at så mange går tabt, fordi de ryger ned i stor mængde. Men når jeg koger mos af nedfaldsæblerne, koger de meget let ud, og der skal ikke meget sukker i. Men jeg må prøve mig lidt frem.
Hilsen Inge
Skrevet af: Mette Lund, 11. september 2013 kl. 16.37
Inge, er du sikker på, at det ikke er de æbler med orm der falder ned? Hos mig falder de ormstukne æbler først ned og de "sunde" æbler bliver hængende til de er modne.
Mvh Mette
Skrevet af: Inge T., 14. september 2013 kl. 8.35
hej Mette!
Nej, det er de ikke, men de fleste æbler er fyldt med skurv, måske er det derfor, de falder ned i stor mængde. Jeg har prøvet, at plukke nogle ned, for at se om, om jeg kunne være heldig, og få nogle æbler, der ikke var nedfaldsæbler.
Men det er jo en sommersort, der ikke er langtids holdbar.
Hilsen Inge
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Vedr. plukning af æbler