Skrevet af: Maja Andersen, 8. september 2013 kl. 11.09
Jeg har overtaget en have med et æbletræ, der er ca. 30 år gammelt. Jeg ønsker nu at fjerne en sidestamme på træet. Jeg vil tro, at denne stamme er ca. 15 cm i diameter og den sidder på grundstammen. Mit spørgsmål er, hvornår vil det være bedst at skære denne stamme af for at undgå at træet bliver angrebet af noget uønsket?
Jeg har selv overvejet her i løbet af efteråret, men såret bliver jo temmelig stort og kan det mon nå at lukke sig inden vinteren kommer? Er der nogen, der har erfaringer med dette. På forhånd tak. Maja
Skrevet af: Boi Jensen, 8. september 2013 kl. 20.30
Hej Maja
Du skal bare se at komme i gang næste gang det er tørvejr. Og det skal helst være inden slutningen af september, hvor vi bør slutte sommerbeskæring.
Du skal ikke smøre noget på såret, træet lukker det selv, men du vil have en risiko for at der kan gå råd i det, men hvad er alternativet - at træet ikke er, som det skal være.
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 8. september 2013 kl. 20.33
Du skal fjerne den store gren nu, men pas på. Det er bedst at fjerne den i mindre stykker, så der ikke laves større sår end højst nødvendigt. Saves den af i et stykke er der risiko for at den flækker til sidst og dermed laver en flænge i stammen. Når det er bedst at gøre det nu, er det fordi at såret tørrer hurtigt nu dels på grund af solen og fordi træet snart begynder at trække saften ned. Den vil først begynde at vokse ind over såret næste sommer.
Skrevet af: Maja Andersen, 8. september 2013 kl. 20.56
Jeg takker mange gange for svarerne og krydser fingre for at det kommer til at gå godt!
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Kraftig beskæring af æbletræ