Skrevet af: Tine Nielsen, 17. september 2013 kl. 18.11
Jeg ønsker at udvide min nuværende køkkenhave med nogle flere grøntsags bede. Jeg er bare i tvivl om hvad der er den bedste fremgangsmåde. Der skal gerne kunne plantes i bedene til foråret uden for meget gravearbejde og gerne kartofler osv som går ned i jorden.
Jeg har læst herinde at jeg evt kan dække det stykke græsplæne til, hvor bedet skal være, med sort plastik eller ukrudtsdug, og så lade det ligge vinteren over. Men vil græsset nedenunder nå at formulde? Er en sort sæk eller alm pressening mørk nok til at græsset dør? Er det en god ide at lægge avispapir og evt kompost/staldgødning ned under plastikken?
Er det bedre at vende græstørvene? Her er jeg bekymret for om næringsstofferne så ikke vil blive vasket ud af jorden henover vinteren? Evt med sortesække/presenning/ukrudtsdug henover.
Er der nogen som har erfaring med ovenstående? Håber I kan hjælpe :-)
Mvh Tine
Skrevet af: Freya Grossmann, 17. september 2013 kl. 19.22
Jeg har været igang med staudebede og krydderurtebede i år, og min fremgangs måde er:
Grav græstørven af - ryst mest muligt jord tilbage i bedet.
Kultiver bedet 2-3 gange, evt også med en rive, så du får fjernet græs med rødder.
Jeg tror ikke, du skal satse på kompostering af græstørv over vinteren pga. jordtemperaturen. Men du kan godt nedmulde kompost nu - og du kan også godt dække jorden med plast. Den vil dog ikke have så meget effekt mod ukrudt på denne årstid, da ukrudtet først kommer rigtig i vækst, når du har taget bedene i brug.
Men jeg har ikke haft meget ukrudt i mit krydderurtebed i sommer, trods det, at planterne har været meget små = dårlig konkurrence.
Og så vær opmærksom på hvad du dyrker efter græs. Især stankelbenlarver kan være et problem.
Skrevet af: Freya Grossmann, 17. september 2013 kl. 19.23
Vedr. komposteringen: smid gerne græsset i komposten, det er kompostering i jorden, jeg ikke tror på - bare for at præcisere dette :o)
Skrevet af: Lone Nielsen, 17. september 2013 kl. 20.08
I foråret 12 lavede jeg et nyt bed i græsplænen efter inspiration fra en af medlemmerne på Havelyst.
Jeg afsatte bedet med snor, fandt en stak gamle aviser, som jeg bredte ud på det nye bed - jeg skilte ikke aviserne i sider men fordelte dem i de størrelser de nu havde, ovenpå lagde jeg en passende mængde kartofler og toppede til sidst det hele med halm og kasseret hø. Så ventede jeg....
Op kom kartoffeltoppe og senere på året kunne jeg lette på halmlåget og plukke et passende antal kartofler. Det blev til rigtig mange kartofler fordi planterne blev stående og udviklede nye kartofler hele sommeren.
Hele dyngen blev liggende gennem hele vinteren og først i maj 13 fjernede jeg halmen og de sidste kartofler. Aviserne var omsat og hele bedet fik en omgang med riven og blev tilsået med ærter og majs.
Det var måske ikke det kønneste syn gennem sæsonen, men det var nemt, effektivt og skånsomt for ryggen.
På nettet kan du læse mere om metoden, hvis du søger på No dig gardening,
mvh Lone
Skrevet af: Tom Andersen, 17. september 2013 kl. 21.05
Hej Trine
Du spørger om "den bedste" metode. Med mindre du kender jordens beskaffenhed i dybden under græstørven, så er den bedste metode at fjerne tørven, reolgrave bedet - herunder fjerne store sten og sikre dræn i dybden. Det gør du én gang i bedets levetid og så kører du ellers på med dyrkning, "no dig", jorddække, grøngødning og hvad hjertet ellers begærer.
Af ingenting kommer kun lommeuld - og måske dyrkningsproblemer :-)
Skrevet af: Tine Nielsen, 17. september 2013 kl. 21.25
Tak for jeres svar.
Det der bekymrer mig ved at fjerne græstørven er, at man allesteder læser at det er bedst ikke at fjerne den fra bedet, da den indeholder en masse god næring til de kommende planter, og at bar jord aldrig er godt, da næringsstofferne bliver udvasket - særligt over så lang og regnfuld en periode som vinteren er. Det kan jeg ikke helt se hvordan jeg kan undgå, hvis jeg graver det hele igennem nu..?
I de andre bede i haven har jorden været tung lerjord, uden alt for mange sten osv. Da det er en nyttehave, har jorden været dyrket tidligere.
Tak for information om No dig gardening - det ser meget interessant ud. Jeg tror det vil være en god måde at få kvalt græsset under aviser og tilføjet jorden en masse organisk materiale. Desværre har jeg ikke voldsomt meget dækkemateriale at gøre godt med, så jeg tænker måske at lave halvdelen af bedene efter metoden og prøve at lave resten af bedene ved at dække med sorte plastiksække eller ukrudtsdug, og så vende/fjerne evt tilbageblevne græstørv i foråret. Men ved nogen af jer om de sorte sække/billige ukrudtsduge man kan købe er kraftige nok til at kvæle græsset?
Mvh Tine
Skrevet af: M. Have, 17. september 2013 kl. 22.07
ellers brug grøn presenning, det har jeg brugt massér af gange. det koster ikke ret meget, fås bl.a. i harold nyborg
Skrevet af: Freya Grossmann, 17. september 2013 kl. 22.08
Dit problem kan også blive græsrødder, der tager overhånd og genetablerer græsplænen på egen hånd.
Hvis du komposterer græsset i en beholder kan du jo tilføre næringsstofferne retur til bedet.
Når du dækker jorden med plastik kommer der ingen regn på jorden = minimal udvaskning.
Hvis du generelt arbejder med jorddække og organiske gødninger behøver du ikke frygte for næringsstofferne.
De billige ukrudtsduge kvæler græsset, men går også let i stykker. Henover vinteren (uden planter) kan du fint bruge sorte affaldssække. Men der er ikke meget vækst i ukrudtet henover vinteren, så det er ikke sikkert, det har særlig god effekt.
Alternativt venter du et år, til juli/august og sår grøngødning i hele bedet. Lader grøngødningen udvindre, ennemgraver bedet og starter fra forår 2015.
Skrevet af: Eelke Wijnsma, 18. september 2013 kl. 8.15
Jeg er af den overbevisning, at det ikke betyder det helt store når du vælger at fjerne græstørven. I min familie har vi altid haft køkkenhave og altid gjort det. Jeg har aldrig oplevet problemer med manglende næring i jorden. Vi har dog altid tilføjet enten hestegødning eller kogødning i løbet af efteråret og vendt det i jorden i løbet af foråret.
Også i år, hvor vi havde anlagt køkkenhave et andet sted i haven efter ovenstående metode har givet os store og flotte afgrøder.
Skrevet af: Tine Nielsen, 18. september 2013 kl. 15.49
Tak for alle jeres gode forslag.
Eftersom jeg skal have 3-4 nye bede tror jeg at jeg vil prøve de forskellige ideer af. Så kan jeg finde ud af hvad der virker godt og mindre godt, og så skrive resultaterne herinde til foråret. Det er jo faktisk ret interessant om man kan lave et helt nyt bed, bare ved at dække græsset til i 4-5 måneder... Ih hvor ville det være dejlig nemt ;-)
Mvh Tine
Skrevet af: Freya Grossmann, 18. september 2013 kl. 17.48
Ja - JEG hører i hvert fald meget gerne om dine erfaringer! Også gerne næste sommer og efterår, efterhånden, som afgrøderne (og evt. ukrudtet) skrider frem :)
Skrevet af: Tom Andersen, 18. september 2013 kl. 18.12
Tine, du skal ikke snyde dig selv for "den bedste metode" - reolgravningen. Så kan du selv sammenligne med de såkaldt "nemme" metoder.
Når jeg kalder det den bedste metode, skal det ses i forhold til en fremtidig dyrkning efter de organiske principper med brunt jorddække, efterafgrøde, grøngødning m.m., "no dig", no walk.
Ukrudt skal du nok få - uanset hvilke metoder du vælger :-D
Skrevet af: Tine Nielsen, 28. september 2014 kl. 17.48
Nu er der sådan cirka gået et år, og jeg vil lige dele mine erfaringer med jer.
1. Det første bed vendte jeg græstørvene og smed lidt forskelligt grønt planteaffald ovenpå, men uden at dække det til med noget ellers. Resultatet til foråret var at græstørvene ikke var blevet komposteret over vinteren, men de var dog halvformuldede. Men jeg endte med at måtte fjerne dem, for at kunne så og plante i bedet. I løbet af sommer har der været meget ukrudt, men ikke så meget græs. Det var det mest vellykkede af bedene.
2. Andet bed lagde jeg en ukrudtsdug over, men uden at fjerne græsset. Ukrudtsdugen var denne: www.nelsons.dk/dan/dkk/p/dug--vv_460/undercover-markdug--2x10-m_5366. Til foråret var græsset IKKE dødt, men dog ret svækket og jeg endte med at fræse området og bagefter fjerne de synlige, halvdøde græstørv. Over sommeren var der også der meget ukrudt, men ikke så voldsomt meget græs.
3. Tredje bed havde jeg dækket med sorte plastiksække, som i vinterens løb var blæst væk, så der var en hel intakt græsplæne. Jeg orkede ikke at grave græsset af, og valgte også her at fræse bedet. Big mistake. Hele sommeren har jeg kæmpet med græs i hele bedet. Har dog alligevel høstet godt med grøntsager der.
4. Fjerde bed var fyldt med skvalderkål, så det blev gennemgravet med håndkraft og så mange rødder som muligt blev fjernet. Det bed har jeg ikke haft så mange problemer med over sommeren. Men jeg er over skvalderkålen og fjerner de små planter så snart de titter frem. Hvilket de gør ofte- desværre... Men intet at sammenligne med kampen mod græs i bed 3.
Alle bedene er fyldt med smælderlarver, som har gjort sit til at nedsætte udbyttet.
Så sådan forløb det :-)
Skrevet af: Freya Grossmann, 28. september 2014 kl. 21.10
Tak for opdateringen. Interessant, at de faldt så forskelligt ud.
Jeg har fortsat meget lidt græs i de bede, jeg anlagde sidste år, ved at grave tørven af.
Men så snart man kommer hjemmelavet kompost på, kommer der hurtigt fuglegræs og anden ukrudt.
Har læst mig til, at det skulle være godt med kartofler i bede, hvor man gerne vil bekæmpe ukrudt, så det er måske strategien fremad?
Håber næste år bliver lettere for dig.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Anlæggelse af køkkenhave i september