Forum

Hvad er der galt med jorden?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: M. Degn, 18. oktober 2013 kl. 16.16

Hej alle
mon der er nogen her der kan give mig nogle råd om min køkkenhave især om jorden?
Når der sættes kartofler får de som regel brune pletter og en slags orm? Lille forskel hvilken sort det er.
Når der sættes kål udvikles de ikke særlig godt, små og spinkle.
Når der sættes rodfrugter bliver de fyldt af "orm" og lign.
Gør jeg noget forkert? Mangler der næringsstoffer?
Hvad kan der gøres? Skal jeg bare nøjes med at dyrke de afgrøders er trives? Ex bønner.
Det skal tilføjes at:
Det er sandet jord, og jeg har forsøgt af flere omgange at forbedre jorden i køkkenhavens små bede, 120 cm x 120 cm med plantesække drivhuset efter de er brugt, spagnum i tyndt lag fra genbrugspladsen og for et par år siden lidt kaningødning. Synes egentlig jordens struktur er god nu, men hvorfor får jeg så dårlige afgrøder? Der strøes med let hånd kunstgødning når resten af haven får.
I haven får æbletræerne "kræft" og de er fældet alle på nær et nyt træ, som endnu ikkehar fået det.
Mon det har sammenhæng med jorden?
Mvh Miriam

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 18. oktober 2013 kl. 20.28

Det lyder som kvælstofmangel. Kål er utroligt kvælstofkrævende, og det udvaskes hurtigt i sandjord. Bønner trives godt, da de selv danner kvælstof på rødderne.
Brugte plantesække er tømt for næringsstoffer, så de giver allerhøjest jordstruktur. Hvis det virkelig er spagnum (og ikke kompost), du henter på genbrugspladsen, så er det samme resultat, da spagnum som udgangspunkt er næringsfattigt.
Kompost burde give mere kvælstof, men du skriver, at du kun giver et tyndt lag.

Kender ikke kvælstofindholdet i kaningødning, men der skal jo virkelig meget kaninlort til, før det har en effekt.

Så selv om strukturen er god, tyder det på, at du har sultet dine planter.

Heldigvis er det let at klare (hvis jorden altså ikke også mangler andre næringstoffer - søg evt. På mangelsygdomme i kartofler, og se, om du kan finde et foto, der ligner dine. Kartofler er følsommer over for kaliummangel, så det kan du også google. Eller på knoporme).

Nem kvælstof i køkkenhaven:
- et "skud" hønsegødning, komposteret og blandet godt ind i jorden
- anden husdyrgødning, ift hvad du kan få fat i
- komposteret komøg, kan købes på nettet og på planteskoler
- dyrkning af kvælstoffikserende planter, evt. Slm efterafgrøder, der visner ned, og frigiver deres kvælstof til jorden. Søg evt. her på Havenyt: ærter, bønner, kløver, lucerne, vikke m.fl. kan dyrkes. Der er jo mange forskellige bønner og ærter, og blodkløver er oven i købet flot!!!

Forskellige firmaer på nettet tilbyder også at lave en jordbundsanalyse, hvis du vil have de rette gødningstal for din jord. Evt. Også hos landboforeningen...

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M. Degn, 20. oktober 2013 kl. 10.17

Hej Freya ja du har nok fat i det rigtige, at jeg har gået og troet der var mere næring i plantesække, kompost end tilfældet er, og dermed faktisk sultet planterne. Nu er det nogle år siden vi havde kaniner, så det tætteste er en rideskole, så jeg tænker frisk gødning derfra må være en nem løsning! Ellers skal jeg måske supplere med kunstgødning med mere kvælstof? Til foråret.
Ja jeg har kun givet et tynd lag kompost, da det virkede som om den sved planterne, da vi gav vores hæk.
Jeg er nok for sent på den til efterafgrøder, selvom jeg har læst at netop for at holde på næringsstofferne i sandjord, er det en god ide.
Tak for ideerne, så er det bare igang med skovlen og spaden!

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 20. oktober 2013 kl. 20.20

Der er meget forskel på kompost - hvor omsat og hvor kraftig den er.
Jeg er sikker på, at du får mange gode tips, hvis du lige skriver kompost i søgefeltet her på Havelyst.
Kunstgødning forbedrer ikke dit muldlag/jordstruktur, så jeg vil bestemt anbefale dig organiske gødninger.
Giv en omgang komposteret hestemøg i foråret, og så lav gode sædskifter i din grønsagshave (skriv evt. Sædskifte i søgefunktionen), hvor bælgplanter og efterafgrøder gør størst nytte.
Kan også anbefale dig at låne et par bøger på biblioteket om økologisk grønsagshave, som du kan læse i de mørke vinteraftner. Så er du klar til foråret.

Hvis du mangler gødning, så sæt evt. Et opslag på deljorden.dk. Det kan jo være, der er nogen, som vil af med hønsemøg.

Held og lykke med projektet.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 20. oktober 2013 kl. 22.43

Høns eller duemøg er også godt og måske bor der en duemand i nabolaget som vil blive glad hvis du kunne aftage nogle poser duemøg
Fra ham . Duemøg er en lille smule stærkere end hønsemøg og det skal man ikke lade sig skræmme af. Hvis man bruger samme mængde som med hønsemøg . Duemøg indeholder en del kvælstof som især kål er glad for men også en masse mineraler .

Nyt svar til emnet »Hvad er der galt med jorden?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hvad er der galt med jorden?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider