Skrevet af: Martha Simonsen, 22. oktober 2013 kl. 11.25
Jeg har brug for lidt input i forhold til at anlægge en lille køkkenhave (20-25 m2 til at starte med) i min nye have. Jeg har læst en hel del herinde, men er ikke lige stødt på nedenstående problematik:
Jeg forestiller mig at anlægge højbede i et hjørne af haven, hvor der indtil for et år siden stod et kæmpe løvtræ, som de tidligere ejere af grunden fik fældet sidste efterår/vinter. Træstubben står der endnu.
Træfældningen har selvfølgelig gjort at der er kommet lys til, og hjørnet er nu begyndt at gro til i buskads og bunddække (bl.a. snebær, diverse selvsåede småtræer, vild geranium og skovjordbær).
Hjørnet er på mange måder oplagt til køkkenhave i forhold til lys, læ og afstand til køkkenet. Jeg har imidlertid et par spørgsmål om hvordan jeg skal gå til opgaven:
1. Vil det være problematisk at lade træstubben med rødder stå? Jeg tænker at den kan have en dekorativ og praktisk effekt i forhold til placering af potter og haveværktøj, men vil den være problematisk i forhold til udbytte? Jeg regner med 30 cm høje højbede, så den burde ikke være i vejen for rodfrugter, men kan den komme i vejen for grøntsager med dyberegående rødder? Og kan trærødderne stadig suge vand fra jorden selvom træet er fældet (der er ingen rodskud, så jeg går ud fra at træet er dødt)? Jeg har ikke set træet før det blev fældet, men på billeder fra salgsannoncen vil jeg skyde kronen til at være mindst 8 meter bred – plejer man ikke at sige at roden er cirka lige så bred?
2. Kan jeg mon rydde området overfladisk – klippe buskadset godt ned (evt. med en buskrydder) og evt. køre det over med en plæneklipper og så ellers dække godt til med tykke lag aviser, pap og/eller ukrudtsdug, som jeg kan anlægge højbedene og stier på? Jeg kan læse herinde at der er gode erfaringer med at gøre dette på græsplæne, men jeg kan ikke vurdere, om et buskads som det beskrevne er for kraftigt til at det kan lade sig gøre, eller om jeg i virkeligheden må bide i det sure æble og få det gravet igennem?
Skrevet af: Lis P., 22. oktober 2013 kl. 12.52
Martha prøv at se det link her www.inspirationgreen.com/keyhole-gardens.html
MVH
Lis
Skrevet af: Martha Simonsen, 22. oktober 2013 kl. 14.31
Lis, dejlig inspirerende side, men keyhole gardens er ikke umiddelbart relevant for mit spørgsmål.
Men det fik mig til at læse videre på hjemmesiden og måske ville du i virkeligheden linke til den her side om Hugelkultur: www.inspirationgreen.com/hugelkultur.html? Hvor man bygger skrå "højbede" op på en bund af grene og andet træaffald - træet skulle kunne holde på vandet og dermed forhindre udtørring.
Det svarer i hvert fald på mit første spørgsmål og nu er jeg ikke bekymret for at anlægge køkkenhave oven på gamle trærødder - og så vil jeg kunne bruge alt det materiale jeg rydder som bund i bedene.
Så uanset om det var Hugelkultur, du ville henvise til eller ej, så ledte du mig i hvert fald hen til et svar - Tusind tak for det!
Skrevet af: Freya Grossmann, 22. oktober 2013 kl. 23.05
Jeg har adskillige birkestubbe i min køkkenhave. Køkkenhaven lå der også mens træerne stod der.
Jeg har ingen problemer med stubbene - bortset fra, at de fylder. Det er måske 5-10 år siden træerne blev fældet.
Men stubbene konkurrerer ikke om vand og næringsstoffer. Og jeg er ikke stødt på rødder i gravedybden (men de kan jo være fjernet tidligere).
Men du skal nok tænke på roddybden på de planter, du vil dyrke rundt om. Jeg er endt med jordbærbed omkring stubbene. Løg vil sikkert også være fint. Eller krydderurter, som heller ikke får lange dybe pælerødder.
Skrevet af: Martha Simonsen, 29. oktober 2013 kl. 16.54
Kære Freya
Tusind tak for dine erfaringer! Så er jeg ved at være helt rolig med projektet.
Jeg vil tænke lidt mere over bedenes placering på området mht. roddybden, inden jeg går i gang.
Og så skulle tilfældet at problematikken omkring stubbe i køkkenhaven også er nævnt i ugens havenyt: www.havenyt.dk/2013/uge44/
Skrevet af: Freya Grossmann, 29. oktober 2013 kl. 17.52
Selv tak :)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Køkkenhave/højbede ved fældet træ/buskad