Forum

Hvilke planter er de her?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 10. november 2013 kl. 15.40

hvilke planter er disse på billederne her?
og hvilke af dem kan overleve ude og hvilke må ind i drivhuset i vinteren?

www.baboom.dk/fotoalbum/objekter_og_genstande/37447-planter?status=1

der er 8 forskellige slags markeret med bogstaverne A til H..

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 10. november 2013 kl. 17.08

Mit bud:

A: (blad)selleri. Må kunne høstes nu
B: Ligner noget mynte. Hvis det er, kan du sætte dem i jorden, så overlever de fint udendørs
C: ?
D: Stiklinger af solbær eller en anden ribes? De skal plantes om og stilles indendørs (køligt, ikke i stuen). De kan nok overleve beskyttet på din altan.
E = A. Det er bladselleri
F + H: Timian? Den burde også komme i jorden og kan overleve udendørs, hvis vinteren ikke er for streng.
G: En meget tør rosmarin. men det kan jo være hvad som helt + dødt. Det ser ikke ud som om der er blade på eller skud.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 11. november 2013 kl. 8.21

A kunne også være løvstikke - det må kunne afgøres ved at lugte til bladene. :-)

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 11. november 2013 kl. 12.36

A+E: er svært at vurdere om det er bladselleri eller løvstikke.. altså har prøvet at smage på den ene og smagen var lidt hen af mod løvstikke men overhovedet ikke så kraftig i smagen som løvstikke er.. bladselleri har jeg aldrig smagt men hvordan smager den? kan den godt smage lidt som en løvstikke eller er det helt forkert?

B: tror du har ret i det er mynte

D: Kan det være humle? mener jeg fik sådan nogle nemlig, men er ikke sikker på det var dem der..

F: kunne være oregano, merian eller timian..
tror du godt de kan overleve vinteren udenfor selvom det bare er stiklinger som har en smule rod på?

G: svært at sige hvad det er, men tror ikke den er død, der er nogle grønne blade og sådan inde i midten.. den her bare været ret stor før og busket og ikke blevet klippet så alt det i toppen har skygget for den nedenunder så det er visnet..

H: er ikke den samme plante som F, men kan være i familie med..

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 12. november 2013 kl. 6.40

Jeg tror ikke, der er humle i blandt.
Løvstikke og bladselleri smager måske lidt på samme måde, men ellers må du i et supermarked og købe en bladselleri, og smage på dem.

Ift. At overleve vinteren, så gælder det, at de i hvert fald skal have en plads i jorden - ikke i små plastkopper. Men de når ikke at sætte meget rod inden vinteren, hvilket vil give dem dårligere mulighed for overlevelse, hvis der pludselig kommer hård frost.

Oregano og merian har runde blade, så jeg holder fast i timian ift. f. H kan være en anden sort.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Lyngsø, 12. november 2013 kl. 12.02

A = løvstikke
løvstikke har så vidt jeg husker "led" på stænglen. Det har bladselleri ikke.

Alt kan stå ude, men lad dem stå hvor de ikke får alt for meget væde.

Bliver det en kold vinter kan du grave rosmarinen ned op langs soklen på dit hus og dække den med granris (fra juletræet). Men ellers lad den dø, og køb en ny til foråret - den koster ikke ret meget.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Philip L., 13. november 2013 kl. 14.23

B ) Helt klart en ganske alm. grøn mynte :) Lige mit område hehe

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 20. november 2013 kl. 20.52

tak for hjælpen.. jeg har bare plantet det hele ud og smidt 5-15 cm lag blade og kviste over.. så må vi se hvad der overlever

Nyt svar til emnet »Hvilke planter er de her?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hvilke planter er de her?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider