Forum

Hvidløg for langt fremme?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Christian Garbenfeldt, 29. december 2013 kl. 17.46

Hej alle og glædelig bag-jul!

Jeg har sat mine hvidløg i slutningen af oktober med forventning om nattefrost men det har jo ikke lige været endnu.
Nu ser mine løg ud som i kan se på billedet. Hvad stiller jeg op?
Skal jeg sætte nogen nye eller er der chance for de bliver til noget?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 29. december 2013 kl. 18.41

Det kan du tage helt roligt - måske mister løgene toppen, måske ikke, men vigtigst af alt, så har de en god rodudvikling og er klar til god vækst når foråret kommer :)

Hvis det går galt, så er det en dårlig sort - hvilken har du sat?

PS
Lige nu høster jeg dagligt "hvidløgspurløg" fra krukker med hvidløgsfed sat i kompost i vindueskarmen. Det smager dejligt og det skulle du tage at prøve også.....

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Garbenfeldt, 29. december 2013 kl. 19.36

Kender ikke sorten. Det er bare fed fra den lokale Aldi butik.
Vi krydser fingre og håber det alligevel bliver til noget. Tak for svar. :-)

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: John Pedersen, 29. december 2013 kl. 20.21

Hej Christian.
Jeg håber selvfølgelig at dine overlever vinteren, men jeg satte sidste år også hvidløg fra den lokale, og de spirer lystigt som dine, men desværre gik de alle til, og var rådnet væk da foråret kom.
Jeg tror du har de bedste chancer, hvis du køber sættelæg.
Jeg har i år valgt kun at sætte slangehvidløg af arten rød estisk og russian red som jeg har købet i USA, og jeg kan se de lægger lige i overfladen og har et dække af halm over på ca. 10-15 cm.
Du kan være heldig, da mange her på forum har interesse for dyrkning af hvidløg, og måske har lidt aflægger i overskud, og de kan stadig sættes i denne lune vinter. Ellers vend tilbage efter høst omkring 1.august, så har du en god chance.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth Antonsen, 31. december 2013 kl. 16.39

Mine er også langt fremme, og det plejer de faktisk at være på denne årstid. Det har aldrig givet problemer i forhold til høsten, og jeg har tidligere kun haft nogle af dem fra supermarkedet. Jeg er dog begyndt at have rød estisk, da jeg godt kan lide, at de giver store fed.

I modsætning til mange andre dækker jeg ikke mine hvidløg med halm eller blade. Det er måske derfor at de rådner? Man skal jo huske, at hvidløg er en steppeplante.

Jeg ville bestemt lade dem stå som vist på billedet.

Mvh Lisbeth

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: John Pedersen, 31. december 2013 kl. 17.01

Hej Lisbeth.
Jeg havde også arten rød estisk sidste sæson, og med en fantastisk høst til følge, og de var også dækket med halm.

Nyt svar til emnet »Hvidløg for langt fremme?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hvidløg for langt fremme?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider